Thursday, January 7, 2010

Kerisauan Seorang Ibu (ketika anak berada jauh di perantauan/luar negara)

Alhamdulillah, anak pertama (perempuan) dan tiga adik lelakinya berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi di UK selepas SPM dengan tajaan kerajaan dan agensi-agensi kerajaan. Manakala seorang lagi anak perempuan saya mengikuti program twinning dengan Universiti di Australia di bawah tajaan kami sendiri. Itulah pengorbanan kami untuk membolehkan anak ini turut melanjutkan pelajaran ke luar negara, walau pun cuma setahun di Australia.

Perasaan saya sebagai ibu ketika anak nak berangkat keluar negara bercampur-campur, gembira dan cemas. Gembira kerana anak berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara atas berkat usahanya dan dengan bimbingan kita. Cemas kerana hendak melepaskan anak yang masih muda berada jauh dari mata dan pengawasan kita.

Pelbagai perkara yang merisaukan saya, terutama dari segi: makan minum mereka, sama ada makanan yang dimakan halal, bolehkah mereka menguruskan/memasak sendiri makanan mereka; bagaimana pergaulan mereka yang bebas tanpa pengawasan kita; bagaimana pula mereka nak menyesuaikan diri dengan kehidupan yang berbeza dari di Malaysia dari segi budaya, agama, dan sosial. Macam-macam lagilah yang merisaukan saya.

Pengalaman Pertama (Anak Perempuan)

Anak perempuan saya berjaya mendapat prestasi cemerlang dalam SPM terutama dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris. Ia terpilih untuk program penghantaran terus pelajar ke UK oleh Kementerian Pelajaran bagi mengikuti kursus pengajian TESL selama 6 tahun, iaitu 2 tahun di peringkat pra universiti dan 4 tahun di peringkat ijazah sarjana muda TESL.

Amat merisaukan saya ketika melepaskan anak perempuan saya yang masih muda bersendirian hidup di perantauan. Pada tahun pertama berada di UK, pihak penaja membuat urusan menempatkan peserta kursus ini dengan keluarga angkat dari kalangan warga British bagi membolehkan mereka berinterksi dan meningkatkan penguasaan mereka dalam Bahasa Inggeris.

Menyesuaikan Diri

Tentu sekali sukar bagi anak saya nak menyesuaikan diri dengan keluarga angkatnya yang berbeza agama, budaya dan pemakanan. Anak saya pernah menceritakan yang dia menangis bersendirian, sedih dan rasa tertekan kerana menghadapi pelbagai masalah nak menyesuaikan diri dengan keluarga angkatnya dan dengan rakan sebiliknya. Manakala wakil dari pihak penaja atau pegawai MSD pula tidak ada yang menjenguk mereka untuk mendengar rintihan mereka.

Saya bersimpati dan risau akan keadaannya, tetapi apakan daya ia jauh dari saya dan menuntutnya supaya bersabar dan belajar bertolerensi dengan keadaan itu. Saya sentiasa berpesan kepada anak saya supaya jangan meninggalkan solat, sentiasa berdoa dan baca Yasin untuk menenangkan jiwa. Aduan pelajar-pelajar ini akhirnya diterima oleh pihak penaja dan kemudian mereka ditempatkan dirumah sewaan bersama rakan-rakan sesama kursus, maka mudahlah bagi mereka menyediakan makanan yang sesuai dengan selera mereka.

Kejutan Budaya

Perkara yang paling merisaukan saya adalah takut kalau-kalau anak saya mengalami kejutan budaya, berkawan bebas dengan mat saleh, kemudian ikut ke pub dan minum minuman yang terlarang. Alhamdulillah, Allah masih sayangkan anak saya dan memeliharanya dari pengaruh budaya biru itu. Barang kali pengalaman semasa kami tinggal di Chicago, USA, selama hampir 2 tahun membantu anak saya menapis dan menolak budaya yang tidak sesuai dengan kita sebagai umat Islam.

Menurut cerita anak saya, ada pelajar lelaki yang sama kursus dengannya telah terjebak dengan maksiat ini, selalu mabuk-mabuk, ponteng kelas dan akhirnya `dropout’ dari kursus yang diikutinya serta dihantar pulang ke Malaysia. Betapa ruginya kerajaan Malaysia menaja pelajar yang tidak kuat iman dan lemah jiwanya itu.

Memilih Kawan dan Bercinta

Saya juga risau takut anak saya menyalahgunakan kebebasan yang dihadapinya untuk berkawan bebas dengan pelajar-pelajar lelaki dari lain-lain kursus/universiti, keluar berdating dan terjebak dengan perkara-perkara maksiat. Terasa ngeri memikirkan perkara-perkara buruk yang akan berlaku.

Alhamdulillah, anak saya ingat akan pesanan saya dan memilih kawan yang boleh dipercayai. Mereka berkenalan dan bercinta (barang kali), kemudian ketika cuti panjang di tahun 3, anak saya balik ke Malaysia dan mereka bertunang. Mereka berjauhan buat sementara waktu kerana tunangnya mula mejalankan tugas sebagai pegawai perubatan pelatih (housemanship) di Malaysia. Tahun berikutnya setelah tamat pengajian, anak saya pulang ke Malaysia, dan mereka mendirikan rumah tangga.

Anak Kedua (Lelaki)

Anak kedua saya berangkat ke UK selepas 3 tahun kakaknya berada di sana. Walaupun mereka belajar di universiti berlainan, kakak di timur (Canterbury) dan adiknya di Wales, mereka saling berhubung dan bertemu antara satu sama lain terutama semasa cuti pertengahan semester.

Pemergian anak lelaki saya ini tidaklah merisaukan sangat kerana ketika berangkat ke UK, umurnya dua tahun lebih tua dari ketika kakaknya berangkat dulu. Dia telah mengikuti A-level di Malaysia, jadi. lebih matang dan lebih bersedia mengikuti pelajaran di UK. Oleh kerana kakaknya telab berada di sana, maka saya tidak rasa bimbang sangat mereka merindui keluarga kerana mereka boleh sering bertemu.

Apa yang merisaukan saya tentang anak lelaki ini adalah dari segi makan minumnya, adakah ia tahu memasak, tak kan setiap hari nak makan mee maggi atau nasi berlauk instant Brahim yang dibawa dari Malaysia. atau fish and chips UK. Adalah beberapa kali sebelum berangkat dia belajar memasak masakan yang mudah-mudah. Tapi kalau dah nak survive kena lah memandaikan diri memasak makanan sendiri.

Kerja Sementara

Kerisauan saya pada anak ini memuncak sewaktu cuti panjang kerana ia tidak mahu balik ke Malaysia, sedangkan kakaknya balik. Katanya hendak bekerja mengumpul wang untuk mengembara di UK atau Eropah. Saya risaukan tentang keselamatannya, adakah dia bersendirian atau bersama kawan-kawan ketika pergi mengembara, pelajar yang macam mana menjadi teman-temannya, apa pula jenis kerja yang dibuatnya, adakah halal dan pendapatannya berbaloi dan macam-macam lagi persoalan yang timbul diminda saya.

Saya pernah tanya di mana dia bekerja, jawabnya di farm ayam turkey, dan kerjanya mencabut bulu ayam turkey. Tergelak pulak saya, entah betul entahkan tidak, barang kali cuma sekadar menjawab soalan saya apabila ditanya. Saya hanya mampu mendoakan atas keselamatannya dan pandai-panadailah dia menjaga diri.

Anak Ketiga (Lelaki)

Anak ketiga ini berjaya mengikuti program penghantaran terus ke UK untuk peringkat A level dan memasuki sekolah berasrama. Jadi ia juga berangkat ke UK pada umur muda sebagaimana kakanya, maka dia menghadapi banyak masalah menyesuaikan diri dengan kehidupan di asrama, bergaul dengan anak-anak mat salih, dan masalah makanan halal yang sesuai dengan seleranya Anak saya merasa tertekan apabila diejek oleh anak-anak mat salih kerana mandi pagi setiap hari, yang mana itu bukan amalan/budaya mereka.

Apabila anak ini berjaya masuk ke universiti, lain pula masalah yang dihadapinya. Saya pula yang dipersalahkannya kerana `memaksanya’ mengambil bidang kejuruteraan elektrik/elektronik, sedangkan bidang yang diminatinya undang-undang. Walau pun dia akur mengikut nasihat saya sebab ada rasionalnya, tetapi dia tetap tidak gembira dan tidak serasi dengan kursus yang diikutinya.

Kursus Tak Sesuai

Saya sungguh risau apabila mendapati anak saya menghadapi masalah tidak dapat mengikuti pelajaran dengan baik dan prestasinya juga merosot. Saya menyuruhnya berjumpa dengan kaunselor di universiti unutk mendapatkan nasihat. Tetapi ia gagal juga untuk meneruskan pengajian ke tahun tiga. Maka saya perlu menanggung bebanan susulan atas nasihat yang tidak tepat kepada anak saya.

Anak saya mengambil keputusan menukar kursus kepada `Business and Technology ‘ di universiti berlainan dan mengulangi tahun kedua bagi kursus ini. Satu tahun telah membazir begitu saja dari segi kewangan, tapi mungkin dari segi pengalaman, ia menambahkan kematangannya dalam menghadapi cabaran hidup di luar negara serta membuat keputusan untuk diri sendiri.

Mimpi Yang Indah

Saya selalu mengingatkan anak saya supaya tidak mimpikan perkara yang indah-indah, kerana apa yang kita inginkan atau mimpikan biasanya tidak berlaku demikian. Walau pun kita bersikap optimistik dan berusaha supaya mimpi kita itu menjadi realiti, tetapi pengaruh persekitaran dan keadaan semasa akan mempengaruhi apa yang akan terjadi.

Sikap positif anak saya meyebabkan ia selalu `excited’ (teruja) terhadap sesuatu yang diperolehi/didapatinya, tetapi apabila telah mengikuti atau menghadapinya tidak sebagaimana yang dijangkakan/diinginkan, maka ia akan merasa kecewa dengan keadaan itu dan ingin melarikan diri dariapda menghadapinya. Perkara ini juga menjadi sebab kenapa anak saya bertukar kepada kursus dan universiti lain.

Barang kali anak saya yang ini lupa akan pesanan saya yang pernah saya pesan juga kepada abangnya, iaitu mengenai komitmen diri jika masih belum mampu berbuat demikian. Ringkasnya, jangan bercinta dan merancang untuk berkahwin jika masih belum mampu menanggung makan anak orang.

Masa bercinta, macam-macam mimpi indah digambarkan, tetapi realitinya berbeza. Hanya kerana tidak tahan menghadapi kerenah pasangan, barulah sedar bahawa diri belum mampu menghadapi realiti alam percintaan. Maka kekecewaan yang dirasai dan dialami adalah menyakitkan.

Alhamdulillah, dengan menyedari matlamat ke luar negara adalah untuk mengejar impian mendapatkan segulung ijazah, anak saya bangkit semula dari kekecewaannya. Dengan kekuatan semangat dan cita-cita untuk berjaya, dia meneruskan pengajian dalam bidang baru yang diminatinya.

Membiayai Sendiri Pengajian 

Pihak penaja tidak mahu lagi menaja pengulangan di tahun kedua, maka Pa dan Ma pulalah yang bertanggung jawab membiayai pengajiannya itu. Hal ini merisaukan saya kerana dalam masa yang sama saya perlu menanggung pembiayaan pelajaran adiknya yang mengikuti program twinning dengan universiti di Australia. Pembiayaan meliputi yuran universiti, sewa rumah/bilik asrama, keperluan buku dan perbelanjaan sara hidup. Hasrat saya untuk bersara pilihan lebih awal, saya tangguhkan dahulu sehinggalah mereka berdua tamat belajar.

Sebelum mengikuti program twinning, saya telah masukkan anak saya ke kolej swasta di Pulau Lagenda, Langkawi. Luar negeri lah jugak tu, kerana keinginannya nak belajar di luar negara sedangkan pencapaiannya dalam SPM tidak cemerlang, maka kami cubalah jugak memenuhi cita-citanya.

Walau bagaimana pun, pelaburan kami tidak menjadi kerana pelbagai masalah terutama kolej itu sendiri masih baru dan mengalami kekurangan tenaga pengajar yang berkebolehan. Anak saya tidak dapat mengikuti pengajian dengan baik, di samping mungkin juga kursus yang dipilihnya tidak sesuai dengan minat dan kelebihan yang ada padanya.

Tidak cemerlang dalam akademik tidak bermakna seseorang itu lemah atau bodoh. Ia mungkin kerana tidak cukup usaha atau tidak bersungguh-sungguh mentelaah pelajaran, atau tidak fokus kerana ada kelebihan dan minat lain. Begitulah keadaannya dengan anak saya ini, ia memilih bidang komunikasi, iaitu bidang yang sesuai dengan kebolehan bersosial yang ada padanya. Nampaknya pelaburan kali ini menjadi dan anak saya berjaya dalam pengajiannya.

Graduation

Alhamdulillah, anak saya yang pertama (perempuan) dan yang kedua (lelaki) tamat pengajian pada masa yang sama. Sebagai ibu bapa, tentulah gembira dengan kejayaan anak-anak. Kami menghadiri majlis graduation mereka yang diadakan kebetulannya berselang minggu antara kakak dan adiknya. Jadi tidak perlulah kami mengeluarkan dua kali perbelanjaan untuk ke UK.

Lapan tahun kemudian, anak ketiga (lelaki) dan anak keempat (perempuan) juga tamat pengajian dalam tahun yang sama. Alhamdulillah, Allah memberi rezeki yang mencukupi kepada kami untuk membolehkan kami menghadiri kedua-dua majlis graduation di UK dan di Australia.

Sekali lagi pada tahun berikutnya, kami berangkat ke UK untuk menghadiri majlis graduation anak kami yang kelima (lelaki). Kami amat teruja berada di Royal Albert Hall menyaksikan anak kami menerima ijazahnya, iaitu dalam dewan di mana Dato’ Siti Norhaliza pernah mengadakan persembahan solonya. Begitulah kasih sayang ibu bapa terhadap anak-anak, sanggup bersusah payah untuk menggembirakan hati anak-anak.

Mengikut Kumpulan Tabligh

Satu perkara yang merisaukan kami tentang anak kelima ini adalah penglibatannya dengan kumpulan tabligh sehingga membawanya ke Pakistan dan India untuk berdakwah. Saya menyatakan kerisauan saya apabila dia meminta izin untuk mengikuti kumpulan tabligh itu ke Pakistan sewaktu cuti panjang akhir semester sementara menunggu keputusan peperiksaan dan tarikh graduation

Apa yang merisaukan saya adalah ditakuti dia taksub kepada kumpulan sehingga melupakan tanggung jawabnya kepada dirinya dan keluarganya. Tidak pasti sama ada benar atau tidak, ada di antara jemaah yang taksub kepada kumpulan sehingga mengubah gaya hidup dan pendapatannya dihabiskan untuk kumpulan. Saya tidak mahu anak saya menjadi extreme sedemikian.

Mengikut kata anak saya, dia hendak belajar mengenal dirinya melalui penglibatannya dalam kerja-kerja dakwah dan mencari pengalaman melalui pengembaraan di negara yang kemudahannya jauh berkurangan dari Malaysia. Saya mengiringi pengembaraan dakwahnya dengan doa semoga dia mendapat apa yang dihajatinya.

Berkhidmat Kepada Kedua Ibu Bapa

Tidak semua ibu bapa mampu, baik dari segi kewangan maupun dari segi tenaga dan masa dapat menghadiri majlis graduation anak. Pastinya pengorbanan dalam bentuk lain pula dilakukan oleh ibu bapa demi kasih sayang mereka kepada anak-anak. Oleh itu wajar pulalah anak-anak membalas jasa ibu bapa mereka dengan membuat kebajikan kepada mereka sebagaimana yang diperintahkan dalam al Quran.

`Dan Kami (Allah) wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungkannya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusukannya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan (ingatlah), kepda Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).’
                                                                                                       (Surah Luqman : 14)

No comments:

Post a Comment