Wednesday, February 24, 2010

Tidak Diperlukan Lagi .......

Lebih dua minggu penulisan ini tertangguh.  Banyak perkara yang ingin dicatitkan, tetapi banyak pula hal yang tidak membolehkan saya menghadap komputer dan memberi tumpuan kepada catatan ini.

Pada hujung minggu pertama bulan Febuari ini, anak-anak saya telah mengadakan `garage sale' di perkarangan rumah saya.  Idea mengadakan `garage sale' itu tiba-tiba saja muncul seminggu sebelumnya kerana ada di antara anak dan menantu saya yang ingin mengosongkan kabinet pakaian mereka yang telah berasak-asak dengan pakaian yang tidak diingini lagi.  Beberapa minggu sebelum itu anak perempuan saya dan rakannya membuka `boot' di Amcorp Mall pada hujung minggu untuk menjual `shawl/tudung dan `handbags' termasuk yang sudah terpakai.  Menantu saya ingin menumpang sekaki dengan menjual pakaian terpakai, tetapi malangnya mereka tidak dapat lagi menyewa tapak untuk `boot' mereka kerana telah habis di booking awal-awal lagi berikutan jualan untuk perayaan Tahun Baru Cina.  Jadi mereka berpakat merancang untuk mengadakan `garage sale'.

Merancang `Garage Sale'

Dalam tempoh seminggu membuat perancangan itu, anak-anak saya membahagi-bahagikan tugas di kalangan mereka untuk persediaan `garage sale' itu seperti:  merekabentuk dan menyediakan `flyers' serta menyebarkannya di kawasan perumahan kami, mewarwarkannya melalui `facebook', mengumpulkan barangan untuk jualan, menyediakan infarstruktur dan sebagainya.  

Sebagai tuan rumah, tentulah tugas saya paling banyak, iaitu untuk menyediakan infrastruktur, walaupun tempatnya dah ada seperti garage dihadapan rumah saya, tapi saya rasa tidak memadai.  Sebagai tambahan saya membeli sebuah canopy mudah alih dan sebuah penyidai pakaian.   Kemudiannya, dua orang anak perempuan saya membeli dua lagi penyidai pakaian, setiap seorang satu apabila didapati tidak memadai.   

Promosi/Iklan
Hati saya tertanya-tanya, banyak sangatkah benda atau pakaian yang nak dijual?  Siapa lah yang berminat nak beli pakaian atau benda-benda yang telah terpakai.  Saya tidak pasti sejauh mana promosi mengenai `garage sale' ini telah diadakan.  Dalam facebook adalah diwarwarkan oleh anak saya kepada rakan-rakannya.  Anak lelaki saya menyediakan `signage' yang diletakkan di beberapa tempat di simpang jalan masuk ke rumah kami. Anak perempuan saya mengedarkan flyers ke rumah-rumah jiran di beberapa jalan sekitar rumah kami. 

Pada hemat saya, promosi itu tidak memadai dan tidak begitu agresif. .Fikiran saya agak skeptikal, ada ke orang yang akan datang ke `garage sale' kami.   Sebaliknya anak-anak dan menantu saya semuanya sangat optimis.  Walau bagaimanapun saya agak teruja untuk melihat hasilnya.  Saya berjanji kepada mereka untuk menyediakan minuman dan makanan ringan percuma sebagai tarikan kepada pengunjung `garage sale' nanti.  Mereka memasukkan item ini dalam `flyers' yang diedarkan.
  
Mengumpul Barangan

Dua hari sebelum `garage sale', anak perempuan saya yang sedang sarat mengandung (hanya menunggu masa meletup) mengambil cuti untuk mengumpulkan barang-barang kepunyaannya yang hendak dijual.  Maasya Allah sudah separuh penyidai kain yang panjangnya 9 kaki telah digantungkan dengan pakaiannya, manakala sebahagian lagi pakaian/barangan diletakkan dalam kotak dan toyogo.  Baru seorang yang tidak memerlukan pakaian-pakaian itu, belum lagi ditambah dengan pakaian/barangan 5 anak dan menantu saya. Anak saya dari Kuantan tiba dengan membawa 3 beg besar pakaiannya dan anak-anaknya yang tidak dikehandaki lagi.

Malam sebelum hari `garage sale', ruang tamu rumah saya macam `tongkang pecah', penuh berselerak dengan barangan.  Selain dari pakaian, kasut dan handbags, turut sama item-item seperti CD, buku-buku, majalah, barangan letrik seperti kipas angin, pemproses juice buahan, pembakar roti, Hi-fi radio, peralatan komputer, peralatan dapur (cookware) dan macam-macam lagi.

Hari Jualan 

Sejak jam 7 pagi lagi suami dan anak-anak saya sibuk mengatur barang-barang jualan di halaman hadapan rumah kami, di bawah garage, di bawah canopy dan di bawah gazebo.  Rutin biasa setiap pagi Sabtu, saya akan ke Masjid berhampiran untuk mengikuti tai chi bersama rakan-rakan.  Selepas tai chi saya mewarwarkan `garage sale' yang akan berlangsung mulai jam 10.00 pagi hingga 5 petang pada hari itu dan esoknya Ahad, di rumah saya dan menjemput mereka untuk datang melihat barangan yang dijual.  

Saya balik ke rumah untuk menyediakan sarapan kepada seluruh ahli keluarga yang berkumpul di rumah kami pada hari itu.  Saya turut menyediakan minuman sejuk yang diletakkan dalam balang berpaip, serta biskut-biskut kering untuk tetamu.

Menjelang jam 10.00 pagi persiapan nampaknya hampir selesai,  `garage sale' akan bermula.  Cuma beberapa item yang baru dibawa oleh anak dan menantu saya yang lambat tiba (kerana kena bertugas di pejabat pada malamnya hingga awal pagi) sedang disusunaturkan untuk pameran. 

`Customer' Pertama

Ketika saya sedang bersarapan, malah anak-anak saya masih mengubah-ubah susunatur barangan, rakan-rakan tai chi saya merupakan customer pertama kami yang tiba untuk melihat barangan yang dipamerkan.  Ada yang begitu teruja melihat handbags yang masih baru, belum pernah dipakai yang hendak dijual, begitu juga baju-baju yang masih baru.  Tudung/shawl yang dijual sememangnya yang baru kerana itu adalah barangan jualan anak perempuan saya. 

Terima kasih kepada rakan-rakan tai chi saya yang menjadi pembuka/pelaris kedai pada hari itu.  Saya tidak tahu sejauh mana benarnya metos bahawa `customer' pertama adalah penting sebagai pelaris jualan, jika mereka membeli, Insya Allah jualan menjadi baik, sebaliknya jika mereka tidak membeli (cuma tengok-tengok saja), maka jualan tidak begitu menjadi.   Mungkin ada benarnya dari segi strategi jualan/berniaga iaitu: `first impression' tentang barangan yang dijual, harga yang berpatutan sesuai dengan barangan,  layanan baik dan mesra yang diberikan kepada customer, dan customer dari kalangan rakan-rakan yang dikenali.  Jadi pelaris jualan bukanlah metos yang berupa tahyul, tetapi strategi yang menepati cita rasa pelanggan.  

Saya tidak tahu sejauh mana ini benar kerana saya tidak ada ilmu dalam bidang perniagaan.  Tapi bagi saya amat penting adalah mengenali pelanggan, iaitu dari golongan manakah mereka, sama ada golongan muda yang mempunyai citarasa selaras dengan perubahan fesyen,  golongan pertengahan umur yang agak berjimat cermat dalam perbelanjaan, atau golongan warga emas/pencen yang suka membeli untuk cucu-cucu.  Ini merupakan sesuatu yang saya pelajari dari pemerhatian saya semasa `garage sale'.

Yang Tidak Kita Perlukan, Diperlukan oleh Orang Lain

Biasanya pakaian yang kita rasa dah tak nak pakai, sama ada kerana dah tak muat (sebab bentuk badan dah berubah saiznya) atau dah jemu pakai atau corak/fesyen dah ketinggalan zaman, kita dermakan atau sedekahkan kepada pihak-pihak yang memerlukan.  Ini  merupakan salah satu cara mengosongkan wadrobe kita.  Daripada pengalaman  `garage sale' nampaknya apa yang tidak kita perlukan menjadi keperluan  bagi orang lain.  Mereka bersedia membeli, walaupun barangan terpakai.  Walau pun tidak semua yang dipamerkan dapat dijual, malah kurang dari seperempat yang terjual, tapi ternyata ada peminat yang suka mengunjungi `garage sale'.  Ada yang berulang 2 kali datang memilih dan membeli barang-barang yang dipamerkan.

Anak-anak saya nampaknya berpuas hati dengan perolehan dari `garage sale' yang pertama kali diadakan ni.  Post mortem mendapati promosi `garage sale'  itu agak tidak mencukupi.. Mereka berhasrat mengadakannya lagi dengan perancangan yang lebih rapi dan koleksi pakaian/barang-barang baru yang akan dikeluarkan dari simpanan mereka yang tidak terpakai.  Mereka nampaknya mempunyai hasrat ingin berniaga,  menambah sumber pendapatan dan kewangan bagi menampung keperluan dan keinginan keluarga yang semakin bertambah, ada yang ingin menjadi businessman, ada yang bercita-cita ingin menjadi kaya raya/millionair, dan entahlah apa lagi yang mereka inginkan. `Garage sale' ni merupakan permulaan nak belajar berniaga barangan terpakai.

Melalui seorang rakan, sejumlah 4 beg pakaian terpakai dan  beberapa beg seminar dan handbags yang tidak terjual pada hari jualan itu, kami dermakan kepada sebuah institusi anak yatim yang mempunyai kedai jualan barangan terpakai.  Semoga institusi itu dapat menjualnya untuk menambahkan dana mereka, dan semoga Allah menerima sumbangan itu menjadi sebahagian daripada sedekah jariah kami.  

1 comment:

  1. Kerja kuat keluarga Jantung Hatiku. Bagus praktis untuk perniagaan besar kemudian hari. Terkilan juga tak datang itu hari. Sibuk cucu tak ada pembantu reliable.Salam.

    ReplyDelete