Saturday, January 2, 2010

Kerisauan Seorang Ibu (ketika anak sedang membesar dan meningkat remaja)

Membesarkan anak-anak tidaklah mudah, kita memerlukan bantuan orang tua (ibu bapa jika masih ada), pembantu rumah, dan institusi penjagaan bayi dan kanak-kanak. seperti TASKA dan lain-lain. Pelbagai cabaran dan kerisauan dialami dalam tempoh membesarkan anak sehingga menjadi seorang remaja matang dan boleh menjalani kehidupan tanpa bergantung kepada kedua ibu bapa.

Aspek kewangan juga menjadi punca kerisauan ibu bapa kerana kos yang semakin meningkat untuk menanggung dan membesarkan anak, meluputi bayaran kepada TASKA/TADIKA atau baby sitter/pembantu rumah, keperluan menabung untuk pendidikan anak, kos rawatanapabila ke klinik dan insurans kesihatan anak serta lain-lain keperluan.

Beberapa pengalaman kerisauan seorang ibu ingin saya catatkan untuk dikongsi bersama, terutama oleh anak berkenaan jika ia membaca catatan ini pada suatu ketika nanti dan ia tahu bahawa kisah ini adalah mengenai dirinya.

Anak Sakit:

Membela dan membesarkan anak pertama adalah secara try and error sebab belum ada pengalaman. Walaupun beberapa kaedah mungkin dipelajari melalui pembacaan atau pernah membantu ibu kita membela adik-adik dahulu, tetapi tidak sama dengan apa yang dialami sendiri.

Umpamanya, mengalami anak yang demam panas dan tiba-tiba sawan amat menakutkan. Beberapa hari sebelum itu anak itu sihat dan ceria, lalu dibawa berjumpa doktor untuk mendapatkan suntukan triple-antigen yang perlu dilengkapkan kepada bayi. Walaupun telah diberi ubat demam, suhu badan tinggi juga. Saya tidak pernah melihat kanak-kanak sawan sebelum ini, maka tidak tahu anak itu sawan.

Naluri seorang ibu yang menyedarkan saya bahawa anak itu sawan apabila melihat mata anak terbeliak ke atas dan kaki serta tanganya kejang. Kami segera membawa anak ke hospital, apabila tiba di hospital, cepat-cepat doktor dan jururawat bertugas membawa anak saya ke bilik rawatan dan memandikanya dengan ice, apa lagi menjerit melolonglah anak saya sehingga kebiru-biruan.

Saya juga turut sedih melihat keadaannya, kemudian saya tidak dibenarkan berada sama semasa mereka membuat rawatan kepada anak saya kerana tangisan saya mengganggu tugas mereka. Pada masa itu saya merasa mereka sungguh kejam terhadap saya dan anak saya. Alhamdulillah, Allah masih sayangkan anak saya dan ia membesar dengan baik selepas itu.

Saya pernah ceritakan dalam catatan yang lepas tentang kerisauan ibu terhadap anak yang dilahirkan tidak cukup bulan (premature) dan secara menyongsang. Anak yang premature ni rupanya tidak kuat antibody (mungkin kerana tidak mendapat susu badan secukupnya) dan mudah dijangkiti kuman. Dia membesar dalam keadaan kerap mengidap selsema, melilih air hidung/hingus, mudah mendapat alergik, kepala dan kaki juga dijangkiti kudis.

Pernah satu ketika anak ini alergik kepada telur sehingga kedua kakinya dipenuhi kudis kecil yang berair dan tidak dapat berjalan apabila kulitnya pecah dan menggelupas. Tentulah si ibu risau melihat keadaan anak yang berupa comot dan sentiasa menangis kesedihan kerana tidak selesa dengan keadaan dirinya. Berulang-ulanglah dibawa anak ke doktor untuk mendapatkan rawatan dan turut juga dibawa kepada bomoh kampung untuk rawatan secara tradisional.

Emosi anak turut menggannggu emosi ibu, sehingga timbul rasa tidak mau lagi mempunayi anak kerana susah membelanya. Bila berumur antara 4-5 tahun mudah pula mendapat demam tonsil dan beberapa kali dimasukkan ke hospital kerana penyakit tersebut.

Pengalaman mungkin belum cukup mengajar saya mengawasi kesihatan anak, atau saya mengambil mudah terhadap aspek-aspek kebersihan dan pemakanan anak. Hampir 20 tahun kemudian, seorang lagi anak saya juga dimasukkan ke hospital kerana demam tonsil yang serius sehingga badannya mengalami dehydration, dan beberapa botol air di `drip’kan ke badannya.. Saya sedih melihat anak saya terjerit terlolong apabila doktor mencucuk tangannya untuk dimasukkan jarum bagi tujuan `drip’.

Saya merasakan anak saya seolah-olah `berdendam’ dengan saya yang menjadikannya bertambah sakit ketika berada di hospital itu. Selepas keluar dari hospital, anak saya menjadi seorang yang pendiam dan tidak seceria seperti sebelumnya. Mungkin perasaan ini timbul disebabkan oleh kerisauan saya pada masa itu. Alhamdulillah dengan pelbagai usaha, anak-anak itu membesar juga menjadi anak yang sihat dan ceria.

Anak Bersekolah dan Menduduki Peperiksaan:

Kerisauan seorang ibu berterusan sehingga anak memasuki alam persekolahan. Lain pula bentuk kerisauan yang akan ibu-ibu alami, di antaranya: bolehkah anak menyesuaikan diri di sekolah, bolehkah anak-anak mengusai kemahiran-kemahiran yang diajar kepada mereka, bagaimana pergaulan anak dengan rakan-rakan lain, cukupkah persediaan buku-buku dan peralatan persekolahan serta tution anak-anak, bolehkah anak-anak melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti sekolah dan sebagainya.

Aspek paling penting yang merisaukan adalah mengenai prestasi pencapaian akademik anak-anak di sekolah, bagaimana pencapaiannya berbanding pelajar lain, bagaimana mengatasi kelemahannya dalam subjek-subjek tertentu, memastikan anak menyiapkan kerja rumah, membuat latihan dan mentelaah buku-buku pelajaran dan seumpamanya.

Apabila anak-anak hendak menduduki peperiksaan awam yang utama, si ibu akan lebih risau berbanding dengan anak sendiri, mereka relaks je, ibu-ibu pula yang menggelabah takut anak tidak dapat menjawab dengan baik, tidak mendapat pangakt A dalam mata pelajaran.

Ibu-ibu mendambakan kecermerlangan dengan sejumlah A tertentu dapat dicapai oleh anak-anak seperti 5A dalam UPSR, 8A dalam PMR dan 10A dalam SPM. Si ibu merasa sedikit kecewa apabila apa yang diimpikan tidak tercapai walaupun pelbagai usaha telah dilakukan seperti menghantar anak ke tution, memberi minum air bacaan Yasin, solat hajat dan sebagainya.

Kekecewaan wujud kerana si ibu membandingkan anaknya dengan anak orang lain yang mendapat prestasi cemerlang, tetapi gagal melihat kelebihan dan keistimewaan kurniaan Allah yang ada pada anaknya itu. Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia, dan setiap kejadian yang berlaku ada hikmahnya.

Anak Baligh/Remaja:

Apabila anak meningkat remaja, banyak pula kerenah anak remaja yang perlu dihadapi oleh ibu-ibu, terutamanya ketika anak mencapai baligh dan mengalami perubahan fizikal dan emosi.

Anak-anak merasa diri semakin meningkat dewasa, inginkan kebebasan dan tidak mahu dikongkong pergaulan mereka dengan rakan-rakan sebaya, mempunyai citarasa sendiri serta ingin membuat pilihan dan keputusan sendiri. Si ibu akan merasa risau kerana anak tidak lagi mendengar kata dan selalu bersikap menentang kehendak ibu bapa.

Anak-anak merasakan apa yang mereka kehendaki atau apa yang mereka buat itu betul. Apabila diberi nasihat atau ditegur, anak remaja menganggap si ibu berleter, mereka memekakkan telinga dan kadang kala bersikap tidak sopan seperti melawan cakap atau menghempas pintu bilik tanda protes.

Saya pernah mengalami kerisauan terhadap anak remaja yang ingin keluar bebas bersama kawan-kawan seperti menghadiri party di rumah kawan, menonton wayang dan window shopping di pusat-pusat membeli belah, serta ingin mempunyai teman bercinta (boy-friend). Bagi anak-anak, perkara ini tak salah kerana telah menjadi trend atau budaya di kalangan remaja masa kini. Tapi bagi kita yang menjadi ibu, sentiasa risau akan keselamatan anak, takut mereka tersilap langkah dan terjebak dengan perkara-perkara yang tidak diingini.

Mungkin pemikiran saya agak kolot dalam hal ini, saya sangat mengongkong pergaulan anak, maka banyak soalan diajukan kalau anak minta kebenaran keluar. Model saya dalam mengawal pergaulan anak adalah ibu bapa saya sendiri.

Zaman saya remaja, tidak berani bersuara, ikut saja cakap ibu bapa, sehingga tak dapat pergi ke mana-mana. Umpamanya, saya tidak dibenarkan melibatkan diri dalam aktiviti sekolah yang diadakan di luar sekolah seperti perkelahan dan perkhemahan di pulau atau di kawasan air terjun. Lagi pun ibu bapa menanggung dosa membiarkan anak bergaul bebas.

Bagi anak pula, ibu perlu memberi kepercayaan kepada anak-anak supaya mereka tahu bergaul dan pandai menjaga diri dan batas-batas pergaulan. Subhanallah, anak-anak sekarang sudah pandai berhujjah.

Saya pernah didatangi oleh seorang ibu yang mencari anaknya di rumah saya kerana katanya anaknya berkawan dengan anak saya. Pada ketika itu anak saya berada di rumah dan tiada pun kawannya itu. Saya meneyelidik daripada anak saya dan mengetahui remaja itu sebenarnya ke disko bersama kawan-kawannya. Selepas itu saya tidak benarkan anak saya berkawan dengan remaja itu.

Maka adalah penting kita membimbing dan menunjuk ajar anak kita supaya memilih rakan yang betul dan baik, iaitu yang dapat membantu dalam dalam pelajaran umpamanya, bukan memilih rakan yang mengajak ke arah maksiat. Alhamdulillah, anak saya mengikut nasihat saya dan dia memilih rakan-rakan yang akhirnya berjaya dalam pelajaran.

Kadang kala saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena dalam didikan kita kepada anak-anak dalam tempoh perkembangan mereka daripada kanak-kanak kepada remaja, umpamanya mungkin terlalu memanjakan mereka dengan menurut segala kehendak mereka semasa mereka kanak-kanak, kurang mantap didikan agama dan bimbingan akhlak yang diberikan.

Dalam kerisauan, ibu perlu banyak berdoa dan bertawakkal agar Allah memelihara keselamatan anak dan meyakini bahawa didikan agama yang telah diberikan selama ini menjadi benteng pertahanan mereka. Maka adalah penting bagi ibu bapa mengingatkan anak-anak dan memastikan mereka melaksanakan perintah-perintah Allah seperti solat 5 waktu, puasa dan lain-lain, serta menjauhi larangan-laranganNya.

Anak-anak hendaklah dididik menghormati ibu bapa dan orang tua lain. Malah dalam al Quran terdapat banyak ayat-ayat yang berupa perintah Allah supaya anak-anak menghormati dan berkhidamat kepada kedua ibu bapa, serta melarang dari bersikap kasar dengan berkata `hah’ kepada ibu bapa. (Surah Al Israa’ : 23 dan 24)

Zaman saya mengalami kerisauan tentang kanak-kanak dan remaja telah berlalu dan kini giliran anak-anak perempuan dan menantu perempuan saya pula yang akan mengalami kerenah anak-anak masing-masing yang semakin membesar.

Walau bagaimana pun, kerisauan dalam bentuk lain pula saya alami, iaitu sama ada ibu-ibu muda ini bersedia serta mempunyai ilmu yang cukup untuk menghadapi dan mengatasi kerisauan, cabaran dan dugaan yang timbul daripada kerenah anak-anak remaja mereka beberapa tahun lagi? Malah anak sulung saya dah pun ada anak lelaki yang meningkat remaja. Semoga catitan ini menjadi panduan kepada mereka.

Kita hendaklah sentiasa memanjatkan doa kepada Allah sebagaimana doa hamba-hamba (Allah) Ar Rahman (yang diredhaiNya), iaitu:

`Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kami daripada pasangan-pasangan kami dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.’ (Surah Al Furqan : 73)

2 comments:

  1. seronok baca blog puan ni..barulah memahami kerisauan ibu saya..faham kenapa mak selalu tanya itu ini..kerap call waktu saya keluar..teruskan penulisan yg baik ini. :)

    ReplyDelete
  2. Thx for the sharing admin. mmg bermanfaat. Semoga kita dapat mendidik anak kita menjadi insan yg soleh. Anyway, free2 jemput ke blog saya untuk info2 kekal fit and slim.

    >>>Tips Slim & Fit Semula Jadi!<<<

    ReplyDelete