Wednesday, June 22, 2011

Sebahagian Kurniaan Allah Kepada Manusia

Sebahagian kurniaan Allah dari sifat Ar RahmanNya kepada manusia tidak kira sama ada Islam atau bukan Islam adalah akal yang dapat berfikir dan merekacipta sesuatu dengan menggunakan ilmu pengetahuan dan teknologi ciptaan Allah.  Apabila kita mengembara ke sesuatu tempat kita dapat melihat rekacipta manusia yang hebat, tapi ada kalanya tidak kekal, atau ada rekacipta baru yang lebih advance mengatasi rekacipta awal.  Kemudiannya rekacipta itu musnah di telan zaman.

Sesuatu rekacipta yang melibtkan beberapa cabang ilmu seperti kejuruteraan, mekanikal, elektrikal/elektronik, robotik, senireka (design), arkitek, ukur bahan, dan sebagainya, tentunya dihasilkan melalui beberapa kajian/penyelidikan, percubaan (tryout), ujian/ujikaji,  praktikal/latihan dan seumpamanya sehingga produk rekacipta itu memenuhi kriteria kesempurnaan yang diinginkan oleh penciptanya.  Namun, walau bagaimana pun sempurna dan canggihnya ciptaan manusia itu tentunya ada kekurangan atau kelemahan yang akan ditemui atau dikenalpasti oleh manusia lain.  Begitulah lemahnya manusia, sekali-kali tidak akan dapat menandingi ciptaan Allah Yang Maha Agung.  Manusia tidak akan dapat menemui sebarang kecacatan, ketidaksempuraan atau ketidakseimbangan dalam ciptaan Allah sebagaimana yang dinyatakan di dalam Al Quran melalui maksud ayat berikut:


ٱلَّذِى خَلَقَ سَبۡعَ سَمَـٰوَٲتٍ۬ طِبَاقً۬ا‌ۖ مَّا تَرَىٰ فِى خَلۡقِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ مِن تَفَـٰوُتٍ۬‌ۖ  فَٱرۡجِعِ ٱلۡبَصَرَ      هَلۡ تَرَىٰ مِن فُطُورٍ۬ (٣   

         ثُمَّ ٱرۡجِعِ ٱلۡبَصَرَ كَرَّتَيۡنِ يَنقَلِبۡ إِلَيۡكَ ٱلۡبَصَرُ خَاسِئً۬ا وَهُوَ حَسِيرٌ۬ (٤  


`Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangilah pandanganmu dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan?  Kemudian ulangilah pandanganmu berkali-kali, nescaya pandanganmu itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang dia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia).'
                                        Surah Al Mulk (67)  :  3 - 4


Hasil ciptaan manusia akan cepat obsolete, ketinggalan masa bila wujud ciptaan baru yang lebih maju.  Umpamanya, telefon mudah alih telah berubah baik dari segi bentuk dan designnya maupun dari segi fungsinya yang berbagai-bagai. Daripada bentuk besar dan berat, yang hanya digunakan untuk membuat dan menerima panggilan sahaja, telah berubah kepada bentuk yang lebih kecil, nipis dan ringan, serta dilengkapi dengan skrin digital, kamera, serta pelbagai kemudahan internet yang memudahkan komunikasi antara manusia.  Pendek kata akan sentiasa ada perubahan/kemajuan kepada ciptaan oleh manusia sejajar dengan berkembang majunya akal fikiran dan pengetahuan manusia dalam bidang teknologi dan pelbagai bidang lain.  Ini semua adalah kurniaan Allah sebagaimana yang ditegaskan dalam Al Quran dari maksud ayat berikut:


                 يَزِيدُ فِى ٱلۡخَلۡقِ مَا يَشَآءُۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ۬ قَدِيرٌ۬

`Dia menambah pada bentuk kejadian makhluk yang diciptakanNya apa jua yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.'
                                        Surah Fatir (35)  : 1


Wonders Of the World

Beberapa ciptaan manusia dahulu kala menjadi rahsia Allah kerana teknologinya tidak dapat diwarisi dan ditiru oleh generasi sekarang.  Dunia menerimanya sebagai warisan dalam kategori wonders of the world.  Ada di antaranya masih wujud hingga sekarang seperti Pyramid di Mesir, Tembok Besar Negeri China, dan Taj Mahal di India.  Manakala yang lain sebahagiannya musnah ditelan zaman, sama ada disebabkan oleh bencana alam maupun oleh perbuatan manusia sendiri.




Pyramid di Mesir







          





Tembok Besar di China
    










Taj Mahal, India 


Di antara saki baki ciptaan manusia yang telah musnah sebahgiannya ditelan zaman bersama kehancuran tamaddun kaum yang merekaciptanya terdapat di Petra, Jordan; Coloseeum di Rome dan beberapa negara lain yang pernah dijajah oleh kerajaan Romen seperti di Syria dan Jordan;  Borubudur di Jogjakarta, Indonesia; Anchor Wat di Kambodia; Machu Picchu, di Peru; Chichén Itzá, di Mexico;  Taman Tergantung Babylon, di Iraq dan lain-lain boleh dilihat di sini  http://en.wikipedia.org/wiki/Wonders_of_the_World.  Kesan-kesan tamddun tersebut berterusan menjadi bahan kajian generasi sekarang dalam pelbagai aspek dan bidang keilmuaan termasuk sejarah, antropologi, arkitek, kesenian dan sebagainya.  Tempat-tempat tersebut dipelihara sebagai warisan negara dan dijadikan objek tarikan pelancung serta menjana pelbagai aktiviti ekonomi yang berkaitan dengan industri pelancungan negara.




Coloseeum di Old City of Amman, Jorden



Petra, Jordan


Pembinaan Mega Structure

Kemajuan teknologi membolehkan manusia membina `mega structure' yang juga dianggap sebagai sebahagian keajaiban ciptaan manusia di masa kini.  Di antara contoh-contohnya adalah berikut ini:



Golden Bridge, San Francisco


Eiffel Tower, Paris


Empire State Building, New York


CN Tower, Toronto


Petronas Twin Towers, Kuala Lumpur

Dunia Fantasi

Dalam dunia hiburan dan rekreasi, pelbagai rekacipta telah dihasilkan untuk melekakan manusia, mengalih mereka dari alam realiti kepada alam imaginasi dan khayalan.  Manusia merasa berada di alam fantasi, magic kingdom, serta dihiburkan oleh bidadari, anak-anak muda dan karekter-karekter khayalan ciptaan manusia.  Itulah yang dihidangkan di Taman-taman Tema (Theme Parks) yang popular di serata dunia, seperti di Disneyland, yang terdapat di Hong Kong, Tokyo, California, Paris dan Disney World di Orlando, Florida;   serta Universal Studio dan lain-lain Theme Parks.  Di tempat-tempat tersebut, selain dari dibina istana khayalan seperti Cinderella Castle,  terdapat juga audotarium/panggung/studio untuk permainan (game), pengemabaraan (menaikki kenderaan atau kapsul) dan tayangan/persembahan karekter-kerekter ciptaan manusia.   Perarakan kereta berhias dan perbarisan dengan pelbagai karekter diadakan sebagai tarikan kepada pengunjung taman tema berkenaan.  Pengunjung akan leka berada di alam fantasi ciptaan manusia.  Contoh-contoh tarikan tersebut seperti digambarkan berikut. 


Fantasy Parade Disneyland, Hong Kong.

























Everland Theme Park, Seoul, Korea










Begitulah usaha manusia mencari hiburan dan kegembiraan sementara dalam kehidupan di dunia.  Imaginasi manusia dijelmakan melalui rekaan dan cipataan yang menarik penuh warna warni, menggunakan teknologi robotik, elektrik/elektornik yang digabungkan dengan senireka (design), artistik dan muzikal.  Kebijaksanaan manusia ini adalah pinjaman daripada Allah. Kegembiraan yang sementara ini juga adalah sebahagian kurniaan Allah kepada manusia yang patut disyukuri, sebaliknya kebanyakan manusia mengingkarinya.  Pada akhirnya kepada Allah semuanya akan dikembalikan.


`Mereka mengetahui nikmat Allah (yang melimpah-limpah itu), kemudian mereka tergamak mengingkarinya dan kebanyakan mereka pula ialah orang-orang yang kufur ingkar.'
                                         Surah An Nahl (16) : 83                               

`Tidakkah engkau melihat bahawa Allah telah memudahkan apa yang ada di bumi untuk kegunaan kamu dan (demikian juga) kapal-kapal yang belayar di laut dengan perintahNya? Dan Dia pula menahan langit daripada runtuh menimpa bumi, kecuali dengan izinNya; sesungguhnya Allah Amat melimpah belas kasihanNya dan rahmatNya kepada umat manusia.  Dan Dialah yang menghidupkan kamu, kemudian Dia mematikan kamu, kemudian Dia menghidupkan kamu semula. Sesungguhnya manusia sangatlah tidak bersyukur.'
                                Surah Al Hajj ((21)  :  65 - 66                    

Friday, June 17, 2011

Mara Ke Muara


 Sekali sekala `outing' bersama keluarga tentunya seronok dan menambah erat ikatan kekeluargaan, terutama apabila ada sesuatu `occasion' yang hendak diraikan seperti ulang tahun kelahiran atau ulang tahun perkahwinan ahli keluarga dan sebagainya. Pada bulan April, 3 orang ahli keluarga kami menyambut ulang tahun kelahiran, manakala awal Mei seorang lagi diiringi dengan ulang tahun perkahwinan. Fikir punya fikir ke manakah hendak dibawa mereka makan-makan bersama keluarga, saya teringatkan suatu tempat makan yang pernah dibawa oleh seorang sahabat yang tinggal di Klang. Pengalaman betapa enaknya makan nasi lemak bersama dengan ikan bakar, udang, ketam dan sotong goreng tepung, ikan siakap 3 rasa dan air kelapa muda masih terasa tergiur dilidah.  Jadi pada kali ini untuk meraikan ahli keluarga itu, kami sekeluarga mara ke Muara, Pelabuhan Utara, Klang.  



Yam! yam! sedap sehingga menjilat jari
  
    
Yang tinggal hanya tulang

 
Restoran Muara yang sebahagiannya dibina di atas pelantar kayu menganjur ke laut. Suasana nyaman dengan riak-riak kocakan air di bawah pelantar disertai dengan tiupan angin barat laut dari Selat Melaka, mencipta aura romantik bagi pasangan yang bercinta. Ketika air pasang dan laut pula berombak, maka akan terasa percikan air laut ke pelantar, suatu pengalaman baru bagi cucu-cucu kami yang masih belajar meneroka alam ini. Pada waktu menjelang senja dapat dilihat perubahan fenomena alam, langit menjadi kemerah-merahan, matahari mulai menurun ke kaki langit dihujung lautan sejauh mata memandang. Apabila suasana sudah semakin gelap, matahari masuk ke tempat pembaringannya, azan pun berkumandang menandakan waktu maghrib, siang berganti malam. Itulah tanda kebesaran ciptaan Allah yang perlu kita hayati dan pada masa ynag sama mendidik kanak-kanak untuk memahaminya.



Menikmati keindahan suasana senja di Muara

Pada ketika tertentu kita dapat melihat kapal-kapal yang sedang belayar masuk atau keluar dari Pelabuhan Utara. Kanak-kanak begitu teruja melihat kapal-kapal itu, sambil memanggil-manggil dan melambai-lambaikan. Tersimpan dihati satu hasrat pada suatu ketika nanti akan menaikki kapal pelancungan tersebut(Star Cruises) meredah lautan, mengmbara mencari pengalaman baru.



Star Cruises sedang belayar menuju destinasi



Teruja
Kemuncak acara makan-makan adalah meraikan ahli keluarga yang menyambut ulang tahun kelahiran.  Seorang dilahirkan pada bulan Mac, 4 orang pada bulan April dan seorang lagi pada awal Mei.



Yang diraikan

Anak-anak dan menantu semuanya bersepakat menghadiahkan netbook untuk mama.  Kata mereka supaya senang mengemaskinikan blog dan berinteraksi dengan mereka melalui facebook.  Alhamdulillah, terima kasih kepada mereka semua, termasuk suami yang berbelanja besar untuk acara makan-makan ni.  Semoga Allah memberkati kehidupan kami sekeluarga.


Hi! Hi! Birthday present untuk Mama yang dilahirkan pada 4 April  

Gambar-gambar kenangan keluarga



Mama with all the girls

Mama with all the boys
     






















Thursday, June 16, 2011

Aduhai Anak Teruna Ku - Pesan Ibu Untuk Mu

`Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya, kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.’          (Surah An Nur, 24  :  32)

Tanggung jawab ibu bapa

Ayat di atas merupakan satu perintah Allah kepada kedua ibu bapa untuk mengkahwinkan anak-anak mereka yang sudah layak untuk berumahtangga.  Allah menjanjikan rezeki dari rahmat dan limpah kurniaNya kepada mereka yang mendirikan rumahtangga.

Tapi apakan daya ibu dan bapa ini masih tidak dapat melaksanakan tanggng jawabnya terhadap anak teruna yang seorang ini.  Ya Allah, ampunilah dosa ku, suami ku dan anak-anak ku atas pengabaian melaksanakan tanggung jawab dan amanah Mu.  Tentu ada hikmahnya dari sesuatu yang Allah kehendaki.  Kita sebagai hambaNya hendaklah berusaha dan berdoa memohon agar dianugerahakan dengan sesuatu yang terbaik dari kurniaanNya.

Ibu dan bapa tidaklah begitu kemarut hendak bermenantu atau bercucu, tetapi telah diperintahkan Allah dan menjadi kewajipan kepada ibu bapa untuk mengahwinkan anak-anaknya, sama ada lelaki atau perempuan. Selagi belum selesai tanggung jawab mengkahwinkan anak-anaknya dilakukan, maka selagi itulah ibu bapa merasa masih belum menyempurnakan perintah Allah serta tanggung jawabnya ke atas anak-anaknya. Ibu bapa sentiasa bimbangkan anaknya yang bujang, tiada pasangan di samping yang boleh berkongsi kebahgiaan, dapat menenang dan mententeramkan hati/jiwanya, pasangan untuk berkasih sayang, bermesra dan menikmati kurniaan Allah. Ini adalah kerana Allah telah meyakinkan kita di dalam Al Quran bahawa hakikat penciptaan pasangan kita itu adalah sebagaimana maksud ayat berikut:


`Dialah (Allah) yang menciptakan kamu semua dari (hakikat) diri yang satu dan Dia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri), untuk bersenang-senang (bertenang tenteram) satu diri kepada yang lain.'
                                           Surah Al `Araf (7) : 189


Apa lagi yang ditunggu?

 Rasulullah s a.w. menyuruh umatnya berkahwin demi untuk menjaga kehormatan diri dan kelangsungan umatnya sebagaimana sabdanya yang bermaksud:

`Wahai golongan pemuda! Barangsiapa yang mampu di antara kamu untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin! sebab yang demikian itu akan menjaga pemandangan dan memelihara kemaluan.'       (Riwayat Jamaah Perawi)

`Barangsiapa yang mampu bernikah, kemudian dia tiada bernikah, maka dia bukan dari golongan ku.'      (Riwayat Ath Thabrani Dan Al Baihaqi)

 (Kedua-dua hadith di atas dinukilkan dari: Abdullah Nasih Ulwan. "Pendidikan Anak-anak Dalam Islam, Jilid 2." Pustaka Nasional, Singapura, hlm. 79 dan 87)


Jadi apa lagi lah yang ditunggu oleh jejaka anak teruna ku?  masihkah belum bersedia? belumkah ada calon yang bersesuaian? atau adakah poket belum cukup tebal atau ekonomi belum cukup mantap untuk memenuhi permintaan si dia (hantaran dan majlis resepsi perkahwinan)? adakah kekhuatiran tidak dapat melaksanakan tanggung jawab mengetuai keluarga? atau adakah merasa takut untuk menempuh alam rumah tangga? atau adakah merasa lebih selesa hidup bersendirian, tiada diganggu sesiapa pun (dengan kerenah isteri dan anak-anak)? atau masih belum ada rasa/aura/chemistry cinta kepada seseorang? dan pelbagai macam persoalan yang timbul yang menyebabkan tertundanya keputusan untuk berumah tangga?  Mana satukah faktor atau sebab yang lebih dominan? Cukuplah Allah sebagai penolong mu. Bertawakkallah kepada Allah wahai anak teruna ku!


   حَسۡبِىَ ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ‌ۖ عَلَيۡهِ تَوَڪَّلۡتُ‌ۖ وَهُوَ رَبُّ ٱلۡعَرۡشِ ٱلۡعَظِيمِ 
                (Surah At Taubah, 9 : 129) 
    
Sudah menghampir setahun setengah yang lalu entri `Aduhai Anak Teruna Ku' dipaparkan di blog ni.   Diibaratkan, kalau bayi yang dilahirkan pada ketika itu, kini dah pun pandai berjalan, berlari dan memanjat tangga, ada tumbesaran, ada kemajuan, ada perkembangan dan ada perubahan.  Malah anak saudaranya yang dilahirkan pada awal Februari dah pun pandai berlari dan mula belajar bercakap. Begitu juga saudara sepupu yang berkahwin pada bulan Jun tahun lepas dah pun menimang cahaya mata beberapa bulan lepas. Tapi entahlah, aduhai anak teruna ku, belum nampak jelas kemajuan pencarian dan persediaan untuk berumah tangga.

Mungkin ada yang akan kata, sabarlah, kemajuan sedang `on the way' ni.  Status masih di peringkat berkenalan, mencari keserasian, memahami hati budi, mendapatkan `chemistry'.  Jangan nanti semakin lama dicari, semakin jauh larinya keserasian itu, walhal kalau bunga-bunga keserasian itu telah berputik, maka sebaiknya dipupuk dan dibajai selepas berkahwin dan hidup bersama.  Manusia tidak terlepas dari melihat kekurangan dan kelemahan orang lain sedangkan diri kita juga dinilai oleh orang lain.  Maka kerana itu perlu ada banyak tolah ansurm bertlerensi dalam kehidupan bersama pasangan dalam berumah tangga.  Jangan ada banyak kekhuatiran (syak wasangka, waswas dan seumpamanya) terhadap alam perkahwinan,  kerana semakin banyak dikhuatiri atau ditakuti, maka semakin seronok syaitan melayani perasaan itu.   
 
Pasangan Mawaddah Warahmah 
 
Pada hakikatnya, Allah menciptakan pasangan suani isteri adalah untuk berkasih sayang dan belas kasihan.  Keyakinan terhadap kebenaran hakikat ini wujud pada orang-orang yang menggunakan akal fikiran (berfikir) sebagaimana ditegaskan dalam maksud ayat berikut:

 وَمِنۡ ءَايَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا لِّتَسۡكُنُوٓاْ إِلَيۡهَا 
 وَجَعَلَ بَيۡنَڪُم مَّوَدَّةً۬ وَرَحۡمَةً‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَفَكَّرُونَ

`Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.'
                Surah Ar Rum (30)  : 21

Justru itu, aduhai anak teruna ku, jadilah orang-orang benar-benar berfikir tentang rahsia kurniaan Allah ini.  Janganlah lagi dipersia-siakan kenikmatan yang Allah telah ciptakan untuk kita. 

Apa lagi yang dipilih,  intan atau kaca

Ada desas desus bahawa teruna ku ini telah menemui sebutir intan.  Kata pujangga, hanya jauhari yang mengenal manikum.  Bermakna orang yang bijak, berilmu, berfikiran, dan berpengalaman sahaja yang mengetahui sesuatu yang baik dan bermanfaat bagi dirinya.  Belumkah teruna ku ini menjadi jauhari? Atau adakah intan yang ditemui itu berupa kaca yang jernih tidak bersinar dan berkilau pada penglihatan mu?

Sayangnya, apabila ditanya, teruna ku cuba mengelak diri dari memberi jawapan yang jitu, malah sentiasa memberi jawapan yang samar-samar.  Adakah teruna ku masih menunggu intan digilap sehingga menjadi berlian?  Kalau itulah yang ditunggu, tentunya proses ini mengambil masa, silap-silapnya berputih mata, jauhari lain yang akan mencekup intan itu.  Sebaiknya, aduhai teruna ku, langkah pertama yang perlu diambil adalah ke arah menguasai dan miliki intan itu.  Jangan sekadar melihat, boleh disentuh tak boleh dipegang.  Setelah dimilki, peganglah kuat-kuat, gilaplah sebaik-baiknya dengan penuh rasa sayang supaya menjadi permata hati.      

Monday, June 13, 2011

Lagi Pesan Ayahanda (sambungan)

Belajar, Berkahwin dan Berkeluarga

Anna berjaya menamatkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Ekonomi dengan Kepujian dalam tempuh masa yang ditetapkan. Pelbagai cabaran dan momen suka duka yang dihadapi oleh Anna dalam tempuh tersebut. Ayahandanya sentiasa memberi pesan agar banyak-banyak bersabar dan kuat semangat untuk menghadapi segala masalah dan cabaran, terutama bertolerensi dengan pasangan hidupnya.

Anna dinikahkan dengan jejaka pilihan beberapa hari sebelum mendaftar masuk ke tahun pertama Universiti.  Tiada kenduri mengumumkan perkahwinan mereka, kerana ayah dan ibunya tidak sempat hendak membuat persiapan.  Anna dinikahkan kerana ayahnya hendak menghalalkan pergaulan Anna dengan buah hatinya, dibimbangkan Anna nanti sentiasa berkepit ke sana-sini di kampus.  Semasa cuti penggal pertama barulah ayahnya mengadakan majlis kenduri sempena perkahwinan mereka.

Ketika peperiksaan akhir tahun pertama itu, Anna dilanda `morning sickness' mengandungkan anak pertama. Alhamdulillah, Anna dapat menghadapi peperiksaan itu dengan jayanya dan dapat meneruskan pengajian di tahun kedua. Ketika di penggal pertama tahun kedua, Anna terpaksa meninggalkan kelas selama 2 minggu, pulang ke kampung kerana melahirkan anak sulungnya. Anak yang berumur dua minggu itu terpaksa ditinggalkan di bawah jagaan ibunya. Berjujuran air mata Anna ketika hendak berangkat balik ke ibu kota untuk meneruskan pengajian. Sedih dan pilu tidak terkira rasanya berjauhan dengan anak yang disayangi dan memerlukan belaan seorang ibu. Pasti bayi ini merindui susu ibunya dan belaian kasih sayang ibu yang mengandungkannya. Pesan ayahanda Anna menguatkan azam Anna agar banyak bersabar dan meyakinkan Anna yang anak itu akan lebih baik terbela oleh neneknya sendiri dari dijaga oleh pengasuh ketika Anna menghadiri kuliah dan sibuk dengan tugasan pengajian.

Anna kembali mengikuti kelas dalam tempuh berpantang. Alhamdulillah, kawan-kawan Anna membantu meminjamkan nota-nota kuliah yang ketinggalan. Setiap cuti penggal Universiti, Anna akan balik ke kampung menjenguk anaknya. Ketika cuti akhir penggal, Anna mengambil semula anaknya yang berumur 7 bulan ketika itu. Walau bagaimana pun, pada penggal pertama tahun ketiga, sekali lagi Anna terpaksa meninggalkan kuliah selama 2 minggu kerana melahirkan anak kedua. Masa tu masih jahil dalam bab perancangan keluarga. Anugerah Allah diterima dengan penuh rasa syukur. Sekali lagi, bayi kedua ini juga terpaksa ditinggalkan di bawah jagaan neneknya, manakala anak sulung dah diambil di bawah jagaannya sendiri. Ketika ini Anna memerlukan pembantu untuk menjaga anaknya ketika ke kampus menghadiri kuliah. Keprihatinan ibu mertua mencarikan pembantu rumah, membolehkan Anna mengikuti kuliah, sesi tutorial dan perbincangan kumpulan dengan rakan-rakan satu pengajian pada tahun ketiga itu. Tahun ketiga adalah tahun kritikal untuk menentukan tahap lulus dengan ijazah kepujiaan. Alhamdulillah, Anna berjaya mendapat ijazah dengan kepujian yang dicita-citakan.


Sambung Belajar Di Luar Negara

Selepas tamat pengajian, Anna kembali bertugas sebagai guru siswazah, ditempatkan di Sekolah Menengah di Kuala Lumpur. Hampir 2 tahun mengajar di sekolah tersebut, Anna bertukar ke kampung halaman kerana mengikut suami yang bertukar ke sana. Selama 4 tahun mengajar, Anna merasa terpanggil untuk meneruskan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, lalu memohon biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat M.A di Universiti di luar negara. Masa itu masih belum ramai guru-guru yang berminat untuk berbuat demikian, sebab tu agak mudah bagi Anna mendapat biasiswa berkenaan. Anna ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran di peringkat M.A di salah sebuah Universiti di Amerika Syarikat. Rakan-rakan guru di sekolah Anna seolah-olah tidak percaya yang Anna hendak melanjutkan pelajaran ke USA, malah ada yang tertawa seolah-olah mengejek dan kehairanan. Begitu juga dengan adik beradik dan ipar Anna, mereka menganggap Anna berangan `mat jenin'. Mengikut Anna, ayahnya hanya merestui pemergiaannya ke USA jika sekiranya suami dan anak-anak turut serta. Dia tidak mahu Anna berpisah jauh dari keluarga, demi menjaga keharmonian rumah tangga.  Ayahnya sentiasa berpesan, tempat isteri adalah disisi suami, jadi jangan sekali-kali meninggalkan suami begitu lama kerana mengejar kerjaya.

Anna berangkat ke USA semasa cuti persekolahan akhir tahun.  Jadi kebanyakan rakan guru tidak tahu yang Anna dah melanjutkan pelajaran. Sebagaimana yang dikehendaki oleh ayah Anna, maka Anna ke USA bersama keluarga. Suaminya yang setia ikut serta, berkorban untuk keluarga dengan mengambil cuti tanpa gaji selama 2 tahun. Banyak cabaran yang dihadapi, termasuk peristiwa suka duka yang dialaminya ketika di USA. Semasa tiba di USA, musim sejuk yang amat mencengkam, suhu di bawah paras beku, salji memutih menutupi bumi, Anna, suaminya dan anak-anak terpaksa menyesuaikan diri dengan keadaan perubahan cuaca mendadak dari panas di Malaysia kepada sejuk menyengat tulang di kawasan tengah USA itu. Anna sekeluarga keletihan dek perjalanan lama dan kelaparan kerana tidak cukup makan ketika dalam pesawat dan semasa transit kerana dibimbangi termakan makanan yang tidak halal. Dengan susah payah meredah salji di waktu dinihari, Anna sekeluarga tiba juga di rumah satu keluarga Malaysia yang dah dua tahun menuntut di Universiti berkenaan. Anna sekeluarga menumpang sementara selama beberapa hari di rumah mereka sebelum mendapat rumah sewa di kawasan kampus Universiti.

Pada saat kritikal penyesuaian diri dengan persekitaran, komuniti, suasana baru dan iklim yang berbeza dari di Malaysia, suami Anna merasa amat tertekan dengan situasi yang dialami sehingga meluahkan rasa menyesalnya bersusah payah mengikut Anna ke USA, sedangkan dia sendiri tiada matlamat apa yang hendak dibuat dan dicapai. Tetapi disebabkan rasa kasih dan sayangnya terhadap keluarga, maka dia sedia menghadapi kesukaran dan cabaran dengan penuh sabar dan berdoa yang terbaik untuk keluarga. Anna pula merasa satu kejayaan telah dicapai, dapat membawa keluarga ke USA dan dapat diterima sebagai pelajar peringkat M.A di salah sebuah Universiti terkemuka di USA, sungguhpun belum lagi menghadapi kuliah dan kerja kursus yang perlu diikuti dan disempurnakan. 

Semasa berangkat ke USA, Anna mengandungkan anak ketiga yang berusia 3 bulan, dan dilahirkan pada musim panas di salah sebuah hospital di USA. Sama keadaanya seperti sebelumnya, Anna terpaksa ponteng kelas selama dua minggu untuk memulihkan diri selepas bersalin. Pada kali ini, Anna dan suami membela sendiri bayi mereka, di samping abang (berumur 6 tahun) dan kakaknya (berumur 7 tahun). Alhamdulillah, Anna dapat menamatkan pengajian dalam tempuh 2 tahun yang diperuntukkan. Kembali dari USA, Anna ditempatkan bertugas sebagai pegawai di Kementerian Pelajaran, tidak lagi sebagai seorang pendidik di sekolah.


Melanjutkan Pelajaran ke Peringkat Ph.D.

Setelah 6 tahun bertugas di Kementerian, sekali lagi Anna ditawarkan melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, iaitu Ph D. Oleh kerana pada tahun itu Anna dan suami telah mendaftar untuk mengerjakan ibadah haji, maka cita-cita mengerjakan ibadah haji itu diteruskan, manakala tawaran melanjutkan pelajaran ditangguhkan ke tahun berikutnya.

Pada kali ini Anna mendapat tawaran biasiswa melanjutkan pelajaran ke peringkat Ph.D di salah sebuah Universiti di Canada. Anna merasa bersalah hendak ke luar negara selama sekurang-kurangnya 3 tahun dengan meninggalkan suami serta 5 orang anak kerana semata-mata hendak mengejar impian diri sendiri. Anna mendapat nasihat daripada pegawai seniornya supaya mengutamakan keluarga, terutama anak-anak yang sedang membesar dan memerlukan perhatian dalam pelajaran. Pesan ayahanda Anna juga supaya dia jangan mengabaikan pendidikan terhadap anak-anak dan tanggung jawab terhadap keluarga. Anna menunda pemergian ke Canada, sambil itu mencari alasan sesuai untuk menukar tawaran biasiswa ke luar negara kepada dalam negara. Alhamdulillah, Allah mempermudahkan urusan itu bagi Anna, maka mendaftarlah Anna di Universiti tempatan untuk program Ph.D.

Pada tahun pertama Anna mengikuti program ijazah lanjutan itu, sekali lagi terpaksa ponteng kelas selama dua minggu untuk berpantang dan memulihkan badan selepas bersalin anak keenam. Kawan-kawan Anna mengusik Anna, betapa aktif dan produktifnya dia. Setiap kali masuk ke Universiti untuk melanjutkan pelajaran, Anna akan membawa perut dan melahirkan anak. Anna dan suami banyak-banyak bersyukur atas kurniaan Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Keluarga membesar, tanggung jawab pun semakin berat dan mencabar. Anak pertama dan kedua akan menduduki peperiksaan penting iaitu, PMR dan SPM dalam tempuh Anna melanjutkan pelajaran itu. Mereka juga sedang meningkat remaja dan perlu diberi perhatian dalam pelajaran mereka dan kawalan pergaulan dengan rakan-rakan sebaya. Jika tidak diberi perhatian, mereka akan membawa haluan masing-masing dan mencari rakan sebaya untuk mendapatkan bimbingan. Jika tersilap didikan dan kurang pengawasan, mereka akan hanyut mengikut arus dan pengaruh kawan-kawan.

Itulah cabaran yang dihadapi oleh seorang isteri, ibu dan wanita yang berkerjaya, perlu menyeimbangkan tugas dan merancang masa supaya tidak mengabaikan mana-mana tanggungjawab yang diamanahkan. Anna bekerja keras siang dan malam, bercengkam mata selama 8 bulan terakhir, tidak tidur dengan sempurna untuk menyiapkan tesis Ph.D. Berkat kesabaran dan kerja keras itu, Allah permudahkan Anna menghadapi pembentangan dan ujian lisan dalam sesi viva mempertahankan hasil penyelidikan dan tesisnya. Alhamdulillah, dengan berkat sokongan, kefahaman dan doa semua ahli keluarga, termasuk ayah dan emak, suami dan anak-anak, adik beradik, rakan-rakan sepengajian dan setugas, Anna dianugerahkan Ijazah Doktor Falsafah dalam bidang Analisis Ekonomi. Anna banyak berterima kasih kepada 3 orang Penasihat tesisnya yang bersedia memberi bimbingan dan ilmu pengetahuan sehingga berjaya diterima oleh para penilai dan pemeriksa. Tanpa bimbingan dan nasihat mereka yang konsisten, tidak mungkin Anna akan mendapat gelaran Dr. dalam tempuh pengajian yang ditetapkan. Sampai juga cita-cita Anna untuk bergelar Dr, walaupun tidak dalam bidang perubatan.
 
(Anna memanjatkan doa ke hadrat Ilahi agar roh Allahyarham kedua-dua Pensihat yang telah mendahului kita menemui Yang Maha Asa, agar dicucuri rahmatNya dan ditempatkan di kalangan para salihin.  Kedua-duanya banyak berjasa kepada negara, dan merupakan konsultan kepada kerajaan (EPU, MPEN) dalam merangka Rancangan Pembangunan Malaysia serta program-program ke arah agihan pendapatan yang lebih saksama di Malaysia)

Selepas tamat pengajian, Anna ditempatkan bertugas semula di Kementerian Pelajaran kerana terikat dengan kontrak biasiswa.  Ada cita-cita untuk berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti kerana pada masa itu tidak ramai pensyarah dalam bidang pengajian khusus yang diceburi oleh Anna.  Walau bagaimana pun cita-cita itu terpendam sahaja kerana Anna dimestikan membayar balik kepada Kementerian jumlah biasiswa yang telah digunakan.  Itulah yang berlaku kepada rakan setugas yang berbuat demikian, pada hal Universiti masih berada di bawah Kementerian Pelajaran.  Setelah berakhir kontarak biasiswa, Anna tidak lagi berminat hendak menjadi pensyarah kerana pengetahuan akademik yang dipelajari semasa kursus dahulu telah mula luntur dari ingatan dan memerlukannya membuat ulangkaji semula untuk tujuan pengajaran.  Anna tekad meneruskan tugas di Kementerian sehingga ke umur persaraan.

Dalam tempuh perkhidmatannya, Anna merasa dia telah melakukan yang terbaik setakat yang termampu oleh dirinya, sehingga dua kali dia berjaya mendapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang.  Walau bagaimanapun, Anna merasa sedikit kecewa kerana dikebelakangkan dalam peluang kenaikan pangkat, sesuatu yang Anna tidak faham dalam urusan perkhidmatan di organisasi itu.  Anna pasrah dengan rezeki yang telah Allah tentukan, mungkin ada hikmat di sebalik ketentuan itu.  Oleh itu Anna tidak memilih untuk melanjutkan tempuh perkhidmatan apabila kerajaan meluluskan umur persaraan kepada 56 tahun.

Selepas bersara dari tugas di Kementerian, Anna tidak begitu selesa bila orang memanggilnya dengan gelaran Dr., tetapi kawan-kawan yang mengenalinya masih memanggil dengan gelaran itu. Alasannya kerana rasa susah bila ada salah tafsiran dan orang bertanya tentang penyakit dan ubat untuk merawatnya.  Tapi katanya, kadang-kadang ada juga kelakarnya, dia perlu menjelaskan pula perkara sebenar.


Pesan Ayahanda

Proses pendidikan dan menuntut ilmu berlaku sepanjang hayat. Setelah bersara, di samping menjadi surirumah sepenuh masa, melayani kerenah anak-anak dan cucu-cucu, Anna memberi tumpuan kepada mencari, menambah dan memahami ilmu agama dengan menghadiri kelas-kelas pengajian tafsir Al Quran, kelas Aqidah dan seumpamanya.  Anna merasa dirinya begitu jahil sekali dalam pengetahuan Islam, terutama dalam memahami isi kandungan Al Quran.  Setelah menghadiri kelas-kelas berkenaan, Anna menyedari betapa terlambatnya dia memahami Al Qurab.  Beberapa pesan ayahnya itu terkandung dalam Al Quran, yang merupakan peringtan dan janji Allah kepada hambaNya yang banyak bersyukur dengan kurniaan Allah, sabar, bertawakkal dan beriman kepada Allah.  Di antaranya :

1.   Mensyukuri nikmat dan redha dengan kurniaan Allah

     `Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan (nikmat) kepada mu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat Ku), maka pasti azab Ku sangat berat."                        
                   Surah Ibrahim (14) :  7

     `Dan terhadap nikmat Tuhanmu, hendaklah engkau nyatakan (dengan bersyukur).'
                  Surah Ad Duha (93)  :  11

    `Wahai manusia!  Ingatlah akan nikmat Allah kepadamu.  Adakah pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezeki kepadamu dari langit dab bumi?  Tidak ada tuhan selain Dia; maka mengapa kamu berpaling (dari ketauhidan)?'
                 Surah Fatir (35)  :  3
                                           
2.  Boleh jadi sesuatu yang kita suka itu, tidak baik bagi kita.
    
     `.....boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal sesuatu itu baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu.  Dan ingatlah, Allah jualah yang mengetahui semuanya itu, sedangkan kamu tidak mengetahuinya.'
               Surah Al Baqarah (2) :  216

3.  Mohonlah pertolongan Allah dengan sabar dan solat (berdoa).

    `Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat.  Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.'
              Surah Al Baqarah (2)  :  45

4.   Jangan putus asa dengan rahmat Allah.

    `Katakanlah (wahai Muhammad), "Wahai hamba-hambaku yang telah melampaui batas terhadap diri sendiri (dengan perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnyaAllah mengampun segala dosa; sesungguhnya Dialah juga Maha Pengampun lagi Maha mengasihani."
            Surah Az Zumar (39) : 53

5.    Perbanyakkan bertaubat dan bertawakkal kepada Allah.

      `Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulst-bulst kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab, kerana sesudah itu kamu tidak akan diberi pertolongan.'
             Surah Az zumar (39)  :  54

      `Cukuplah Allah bagiku: tidak ada tuhan selain Dia.  Hanya kepadaNya aku bertawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki `Arasy yang agung.'
             Surah At Taubah (9)  :  129

6.    Berusaha memperbaiki diri, bertaqwa klepada Allah dan bertawakkal.  

      `Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.  Dan barang siapa yang bertwakkkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya).  Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendakiNya).  Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.'
            Surah At Talaq (65)  : 2 - 3
                                         

Itulah di antara beberapa maksud ayat-ayat Al Quran yang Anna dapati selari dengan pesanan ayahandanya.  Banyak lagi ayat-ayat lain yang mempunyai maksud yang sama.  Anna sentiasa berdoa agar diberi hidayah untuk memahami maksud ayat-ayat Al Quran, mengamalkannya dan menyampaikannya setakat yang termampu kepada anak-anaknya.  


Pesan Ayahanda


Sambungan kepada pengkisahan pengalaman pada Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2010 yang lepas, saya ingin menceritakan pula penaglaman seeorang yang saya panggil Anna supaya dapat dikongsikan bersama rakan-rakan lain. Anna memilih untuk menceritakan kisah dirinya, tak kiralah sama ada orang berminat nak dengar atau tidak, tapi Anna rasa ada perkara yang boleh dimanfaatkan atau boleh diambil iktibar oleh rakan-rakan yang bergelar nenek-nenek atau ibu-ibu untuk memotivasikan cucu-cucu atau anak-anak mereka. Kata Anna, dia tidak bermaksud hendak membanggakan diri, jauh sekali rasa riak dan ujub kerana dirinya hanya seorang hamba kerdil ciptaan Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.


Anak Degil (Determined)

Anna memulakan cerita dengan mengkisahkan hal perangainya mengikut persepsinya sendiri. Anna menganggap dirinya sebagai seorang anak yang degil, keras hati dan tidak mudah mengalah. Apa yang dia hendak, mesti dapat, tapi tidaklah bermakna dia hendakkan benda-benda yang tidak mampu disediakan oleh ibu bapanya atau di luar kemampuan dirinya sendiri. Degil Anna pula tidak bermakna selalu ingkar perintah/suruhan ayah emak atau melawan cakap mereka, tetapi selalu beralasan dan berhujah kerana ingin mendapatkan rasional atas sesuatu perkara. Dia suka mempertahankan pendapatnya yang dirasainya betul.  Anna sentiasa ingin membuktikan yang dia dapat melakukan sesuatu yang dicabar oleh ibunya, seperti memasak, membuat biskut dan kek, menjahit dan lain-lain kerja tangan.  

Oleh kerana Anna menjadi anak pertama dari tujuh beradik dalam keluarganya (kerana kakaknya meninggal dunia ketika berumur 4 tahun), maka Anna dididik secara agak terkongkong oleh kedua ibu bapanya. Semasa di sekolah menengah, Anna tidak pernah dibenarkan mengikut rombongan/lawatan anjuran persatuan/kelab kokurikulum sekolah ke mana-mana pun, seperti berkelah ke pulau dan sebagainya.


Semangat Kebangsaan


Oleh kerana bapa Anna sangat bersemangat kebangsaan, Anna dimasukkan ke sekolah menengah aliran Melayu (pada masa itu masih menumpang di sekolah menengah aliran Inggeris). Pada anggapan Anna, pelajar-pelajar aliran Melayu merasa inferior kerana tidak fasih `speaking' berbanding rakan-rakan lain dalam aliran Inggeris. Mereka juga dipandang sebagai inferior atau pelajar prestasi rendah sebab tidak berada di aliran Inggeris. Anna rasa tidak seronok bersekolah, dan meminta ayahnya uruskan mohon pertukaran aliran. Malangnya permohonan Anna tidak diluluskan. Mungkin dasar pada masa itu untuk menghidupkan aliran Melayu, maka tidak dibenarkan pelajar yang telah memilih aliran Melayu bertukar ke aliran Inggeris. Jika dibenarkan, maka akan ramai lagilah yang memohon pertukaran. Anna merasa agak kecewa dan malas belajar, namun ayahnya sentiasa memberi motivasi supaya dia tidak berputus asa. Kata ayahnya, kalau berusaha tentu akan berjaya, malah lebih berjaya dan dapat menyaingi mereka di aliran Inggeris.

Ayahnya sentiasa meyakinkannya dengan mengatakan ada hikmah di sebalik apa yang berlaku itu. Alhamdulillah, Anna bertahan sehingga ke Tingkatan 5. Daripada dua kelas di Tingkatan 1, cuma tinggal sekelas saja di Tingkatan 4. Pada penggal akhir di Tingkatan 4, aliran Melayu berpindah ke sekolah yang baru siap dibina, maka jadilah Anna dan rakan-rakannya sebagai pelajar sulung di sekolah baru itu. Oleh kerana, kumpulan mereka tidak ramai, cuma satu kelas saja (lebih kurang 30 orang), maka pelajar-pelajar sulung ini hampir kesemuanya menjadi pemimpin pelajar. Anna pula dipilih menjadi `headgirl' pertama di sekolah itu. Kata Anna, dengan sendiri timbul motivasi diri untuk bergerak aktif dalam aktiviti sekolah, termasuklah dalam rumah sukan, persatuan dan pasukan bahas sekolah. Pasukannya pernah menjuarai pertandingan bahas peringkat daerah semasa kempen Bulan Bahasa Kebangsaan. Anna rasa dirinya diberi perhatian oleh guru-guru terutama dalam bidang akademik

Barangkali itulah hikmah dan sebahagian rahmat kurniaan Allah yang pernah diperkatakan oleh ayahanda Anna dahulu. Sekiranya Anna menukar kepada aliran Inggeris dan berada di sekolah yang sudah `established', mungkin Anna tidak berpeluang aktif dan terpilih sebagai pemimpin pelajar.


Menghadapi Kegagalan

Walau bagaimanapun, oleh kerana aliran Bahasa Melayu masih baru, maka tidak banyak buku teks yang tersedia dalam Bahasa Melayu, malah buku rujukan langsung tidak ada. Justeru agak sukar bagi Anna dan rakan-rakannya menguasai pengetahuan dan pelajaran kerana hanya semata-mata bergantung kepada nota dan fakta yang diberi oleh guru, sedangkan mereka menduduki peperiksaan yang sama setara dengan aliran Inggeris. Daripada kelasnya, tiada seorang pun yang mendapat pangkat 1 dalam SPM, hanya 5 orang mendapat pangkat 2 termasuklah Anna dan yang lain-lain sama ada pangkat 3 atau gagal. Oleh kerana Anna cuma mendapat pangkat 2, maka sekali lagi Anna gagal hendak melanjutkan pelajaran ke Tingkatan 6. Malahan hanya dua buah sekolah sahaja yang menawarkan kelas Tingkatan 6 aliran Melayu pada masa itu, iaitu SMK Sultan Abdul Halim, Jitra, Kedah, dan Sekolah Alam Shah, Cheras, Selangor.

Kata Anna, dia berusaha mencuba mendapatkan peluang belajar dengan menulis surat kepada pihak sekolah dan Kementerian Pelajaran mohon agar dipertimbangkan, tetapi jawapannya menghampakan. Atas nasihat Pengetua sekolah, Anna cuba memohon bertukar ke aliran Inggeris dan masuk ke Tingkatan 6 di sekolah pertama yang ada aliran tersebut, tetapi malangnya pihak sekolah, malah pihak Jabatan Pelajaran tidak yakin yang Anna akan dapat mengikuti pelajaran dengan baik di Tingkatan 6 aliran Inggeris. Ayah Anna turut sama berusaha turun naik Pejabat Pelajaran berjumpa pegawai-pegawai tertentu, berjumpa Pengetua sekolah Inggeris itu, merayu supaya Anna diterima masuk. Sekali lagi Anna rasa amat kecewa kerana gagal melanjutkan pelajaran. Walau bagaimanapun ayahanda Anna tidak putus-putus memotivasikan Anna dengan pesanannya, mungkin ada hikmahnya di sebalik kegagalan apa yang diusahakan dan tidak mendapat apa yang dikehendaki kerana ada yang lebih baik yang disediakan oleh Allah yang tidak diketahui.


Cita-cita Besar

Menurut Anna, dia sebenarnya bercita-cita besar. Pernah ketika di Tingkatan 5, guru kelas bertanya cita-cita setiap pelajar, Anna mengatakan hendak menjadi doktor. Guru dan rakan-rakan semuanya ketawa mendengar cita-cita Anna itu. Barangkali pada pemikiran mereka itu adalah satu angan-angan `Mat Jenin' yang tidak akan kesampaian. Mungkin sebab Anna salah masuk aliran, maka cita-cita Anna itu akan tercicir di tengah jalan. Sepatutnya kalau nak jadi doktor mestilah masuk aliran Sains, manakala pada masa itu tentulah di sekolah Inggeris yang ada menawarkan aliran Sains. Anna tidak peduli apa anggapan rakan-rakan, dia tekad akan berusaha untuk mencapai cita-cita itu. Anna selalu dimotivasikan oleh ayahandanya dengan cerita-cerita mengenai orang-orang yang berfikiran besar seperti Dr. HAMKA dengan hasil penulisannya, Prof. Diraja Engku Aziz dengan buah pemikirannya yang membawa kepada penubuhan Tabung Haji.

Oleh kerana gagal masuk ke Tingkatan 6, Pengetua sekolah telah menawarkan Anna mengajar sebagai guru sementara, dan Anna terima tawaran itu. Maka bermulalah kerjaya Anna sebagai seorang guru yang ditugaskan mengajar di Tingkatan 1 dan 2. Pada tahun berikutnya Anna diterima masuk ke Program Latihan Perguruan Daerah (RTC), iaitu Program latihan sambil bekerja. Anna mengajar pada hari persekolahan biasa, mengikuti kursus pada hujung minggu di peringkat daerah, manakala pada masa cuti sekolah dihantar mengikuti kursus di Maktab Perguruan. Program itu diadakan bagi menambahkan bilangan guru-guru terlatih secara cepat pada masa itu. Pada tahun kedua latihan, program ini dibatalkan dan semua pelatih diserap masuk ke Maktab-Maktab Perguruan seluruh negara. Anna berpeluang mengikuti program di Maktab Perguruan Melayu (MTC), Pulau Pinang dalam bidang Sains dan Matematik.


Usaha Membuahkan Kejayaan

Selepas tamat latihan perguruan, Anna ditempatkan kembali di sekolah tempat Anna belajar dahulu sebagai guru terlatih. Katanya, hatinya meronta-ronta ingin meneruskan pengajian ke peringkat Universiti. Anna tidak bertangguh untuk mengikuti pelajaran melalui Institut Malaysia Gaya Pos dan mendaftar untuk peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran. Alhamdulillah, pengalaman belajar sambil bekerja semasa dalam Program RTC memudahkan Anna merancang pengajiannya. Walau bagaimanapun, ketika keputusan STPM diumumkan Anna rasa takut hendak mengambil keputusannya, takut gagal. Setelah mendengar pelbagai cerita rakan-rakan guru lain yang telah berpengalaman beberapa kali menduduki peperiksaan tersebut, Anna jadi tidak konfiden akan berjaya. Alhamdulillah, Anna berjaya mendapat pangkat Prinsipal A dalam Ekonomi dan Prinsipal B dalam Bahasa Melayu. Dengan 2 Prinsipal yang teguh ini membolehkan Anna diterima masuk ke Fakulti Ekonomi, Universiti Malaya. Seterusnya Anna mencuba nasib dengan menulis surat ke Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, memohon biasiswa/dermasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya. Ini kerana Anna telah terlepas dari cara biasa memohon biasiswa yang tarikh tutup permohonan telah pun berlalu. Alhamdulillah, Allah memudahkan jalan bagi Anna, dan ditawarkan dermasiswa (separuh biasiswa dan separuh pinjaman) untuk 3 tahun pengajian. Anna mengambil cuti belajar selama 3 tahun dengan menggantung perjanjian tugas mengajar, yang bermakna Anna akan menyambung kerjaya guru selepas tamat pengajian. Terpendam sudah cita-cita hendak menjadi seorang doktor.

Begitulah pengalaman perjuangan Anna mengatasi kegagalan peringkat awal untuk meneruskan cita-cita ke Universiti. Dengan berkat usaha dan pasrah kepada ketentuan Allah, Anna berjaya juga melanjutkan pelajaran ke Universiti. Cerita pengalaman Anna tidak berhenti setakat ini, masih banyak lagi yang akan dikisahkan sehinggalah Anna akhirnya berjaya mendapat gelaran Dr. sebagaimana yang diangan-angankan di zaman persekolahan itu. Cumanya pada zaman itu Anna tidak dapat membezakan antara Dr perubatan dan Dr Falsafah dalam pelbagai bidang ilmu lain.  Penulisan ini sengaja dipanjangkan dari cerita asal yang dikisahkan secara lisan semasa majlis sambutan Hari Raya lepas.


                                                                                                               (Bersambung)

Thursday, March 31, 2011

Kehancuran Tamaddun

"Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian-kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul)"      
                                             Surah Ali Imran (3) : 137


"Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan Kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu, dan Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya, dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka sendiri, dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain."
                                                       Surah Al An`aam (6) : 6 

'Katakanlah (wahai Muhammad):  "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat buruk ( yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-Rasul) itu."
                                                     Surah Yunus (10) : 101

"Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, dengan itu tidakkah mereka memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu adalah orang-orang yang lebih dari mereka tentang kekuatan tenaga dan tentang kesan-kesan usaha pembangunan di muka bumi.  Maka sekalipun demikian, Allah membinasakan mereka dengan sebab dosa-dosa mereka, dan tiadalah bagi mereka sesiapa pun yang dapat menyelamatkan mereka dari azab Allah.  (kebinasaan mereka) yang demikian ialah kerana mereka sentiasa didatangi Rasul-rasul yang diutuskan kepada mereka dengan membawa keterangan-keterangan (hukum-hukum dan mukjizat) yang jelas dan nyata, maka mereka kufur ingkar, lalu Allah menyeksa mereka; sesungguhnya Allah adalah Maha Kuat, lagi Maha berat azab seksa-Nya."                             Surah Al-Mukmin (40) : 21-22


Ayat-ayat di atas merupakan seruan/perintah Allah supaya kita mengembara di muka bumi untuk memerhatikan kesan-kesan tinggalan tamaddun kaum-kaum dahulu yang mendustakan ayat-ayat Allah dan Rasu-rasul yang diutus untuk menyeru mereka mentauhidkan Allah serta  memberi peringatan tentang ancaman/balasan terhadap perbuatan-perbuatan dosa/keji mereka yang membawa kepada kerosakan dan kezaliman di muka bumi ini.  Sungguh pun kaum-kaum terdahulu mempunyai kekuatan tenaga, mempunyai  kemahiran dan pengetahuan teknologi yang tinggi sehingga dapat membina bangunan-bangunan dan meninggalkan kesan sejarah yang tidak dapat ditiru pada zaman ini dan anggap sebagai satu keajaiban dunia seperti Piramid di Mesir, Petra di Jordan dan seumpamanya, tetapi tamaddun mereka tidak dapat bertahan dan musnah melalui bencana alam yang Allah timpakan ke atas mereka sebagai balasan terhadap dosa-dosa mereka mendustakan Rasul-rasul yang diutus kepada mereka.

Terdapat beberapa ayat lain di dalam al Quran yang mempunyai maksud yang sama sebagaimana ayat di atas, iaitu:   Surah Yusuf (12) : 109; Surah An-Nahl (16) : 36; Surah Al-Hajj (22) : 46; Surah An-Naml (27) : 14, 69; Surah Al-Ankabut (29) : 20;  Surah Ar-Rum (30) : 9 dan 10, 42; Surah Al-Mukmin (40) : 82 dan 83.
Berikut adalah beberapa gambar kesan kehancuran dan kemusnahan tamaddun terdahulu yang dapat dilihat sebagai peninggalan sejarah untuk kita sama-sama berfikir dan mengambil pengajaran dari perbuatan manusia yang menzalimi diri sendiri dan mengingkari peringatan Allah yang disampaikan oleh Rasul-rasul kepada umat-umat terdahulu. 



BUSRA, SYRIA


Old City of Busra, Syria

Kesan Peninggalan Empire Roman di Busra - Roman Amphitheater
 
Tamaddun Yang Musnah

Sebahagian kota yang masih berbaki

Pintu gerbang masuk ke kota

PETRA, JORDAN
A UNESCO World Heritage
The New 7 Wonders of the World


Kesan hakisan angin dan ribut pasir pada batu-batu di laluan masuk ke kota Petra


Peninggalan kaum Nabatean - bangunan `Treasury' yang diukir pada gunung.
Tamaddun yang sezaman dengan kaum Thamud
  
Kesan hakisan memusnahkan binaan pada gunung

Mengikut fakta sejarah,  kemusnahan kota di atas adalah disebabkan oleh bencana alam (seperti gempa bumi, ribut pasir dan seumpamanya),  dan juga perbuatan manusia (peperangan). Apabila kota musnah, maka penduduk yang tinggal akan melarikan diri ke tampat lain untuk membina penghidupan baru.  Tamaddun yang ada juga turut musnah menjadi kesan sejarah.
Terdapat ayat-ayat lain yang menyuruh kita berfikir tentang kejadian-kejadian alam dan segala ciptaan Allah termasuk bencana alam yang merupakan tanda-tanda kekuasaan Allah. Di antaranya ialah ayat-ayat berikut:
Surah Ali Imran (3) : 191; Surah Al-An`aam (6) : 11; Surah Yunus (10) : 24; Surah Ar Ra`ad (13) : 3; Surah An-Nahl (16) : 48;  Surah Al-Anbiyaa` (21) : 30-33; Surah Ar-Rum (30) : 8, 21; Surah As-Sajadah (32) : 27; dan Surah Az-Zumar (39) : 42.

Terbaru gempa bumi di Jepun dan tsunami yang besar telah meninggalkan kesan yang dahsyat terhadap kawasan berkenaan, mengorbankan lebih daripada  10,000 nyawa, memusnahkan harta benda yang bernilai berbilion dollar, serta memberi kesan psaikologi kepada jiwa-jiwa yang masih hidup.

Friday, February 4, 2011

Pengaruh Rakan Sebaya

Dalam Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2010 yang diajurkan oleh Biro Muslimah Masjid kampung tempat tinggal saya sekarang,  satu acara pengkisahan pengalaman telah diadakan.  Ianya sebagai satu pengisian yang bermanfaat supaya muslimah yang menghadirkan diri tidaklah sekadar untuk makan-makan dan bersilaturrahim, tetapi dapat berkongsi pengalaman menarik personaliti tertentu yang boleh dijadikan teladan atau boleh dijadikan bahan cerita sebagai motivasi dan pengajaran.kepada anak cucu. 

Lima orang wanita telah dipilih, termasuklah saya.  Saya agak `reluctant` nak menyahut permintaan pihak penganjur sebab saya rasa tidak ada apa yang menarik nak diceritakan. Dengan kata lain, pengalaman saya tidaklah berwarna warni yang boleh diserlahkan untuk dijadikan panduan atau di `appreciate` oleh orang lain.  Walau bagaimana pun saya dengarlah dulu apa yang akan diceritakan oleh 4 wanita lain, kemudian baru timbul keberanian untuk saya mengkisahkan pengalaman saya pula.  Sebelum itu saya ada buat sedikit persediaan dengan mencatat perkara-perkara yang nak saya ceritakan jika pengkisahan dari saya diperlukan juga.


Pengaruh Rakan Sebaya

Pengkisahan dimulakan oleh seorang ustazah.  Kata beliau semasa zaman persekolahan, beliau tidak ada sebarang matlamat atau cita-cita nak jadi apa selepas tamat persekolahan menengah.  Pergi sekolah sekadar memenuhi kehendak orang tua supaya bersekolah.  Beliau juga tidak mempunyai cita-cita untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, malah katanya tidak ada langsung wawasan bagi dirinya. Ibu bapanya boleh dikatakan dari kalangan yang kuat berpegang kepada prinsip-prinsip agama Islam, jadi pergaulannya tidaklah bebas.

Beliau berkawan dengan seorang pelajar lain yang juga dari latar belakang beragama.  Sahabatnya ini banyak mempengaruhinya dalam tindakan dan mintanya.  Suatu hari sahabatnya ini mengajaknya menonton wayang, filem hindustan.  Beliau belum pernah dalam hidupnya menonton wayang di panggung, apatah lagi nak keluar dari rumah selain dari tujuan untuk ke sekolah, jadi bagaimana caranya nak melepaskan diri dari kongkongan keluarga.   Walau bagaimana pun diakalkan juga kedua ibu bapanya dan pergilah dia menonton filem hindustan.  Dah naik syok pula, sukakan lagu hindustan dan ceritanya sekali, maka selepas itu berkali-kalilah menonton filem hindustan.  Sehingga sekarang masih berminta menonton filem hindustan jika ada tayangan di TV.  Begtulah pengaruh rakan sebaya terhadap minta ustazah ni.

Selepas tamat persekolahan, beliau menerima saja apa yang diaturkan oleh keluarga. Beliau dikahwinkan dengan seorang ustaz, pensyarah institusi pengajian tinggi.  Sebaliknya rakan sebayanya itu melanjutkan pelajaran ke University Adzhar, Cairo, Mesir.  Selepas mengetahui yang rakan sebayanya melanjutkan pelajaran ke luar negeri, macam baru terkejut dari tidur, barulah timbul azamnya untuk turut melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti. Tambahan pula suaminya bertugas sebagai pensyarah universiti, maka semangatnya juga semakin berkobar-kobar untuk turut melanjutkan pelajaran ke universiti.

Di samping menjadi suri rumah, beliau belajar secara persendirian untuk mengambil peperiksaan STPM.  Akhirnya beliau berjaya masuk ke universiti mengambil jurusan pengajian Islam, dan kemudiannya menjadi ustazah mengajar di salah sebuah sekolah menengah di Petaling Jaya.  Begitulah pengaruh rakan sebaya yang berjaya memotivasikan seseorang yang tidak mempunyai cita-cita menjadi seorang yang berkelulusan universiti dan mempunyai kerjaya. 

Secara berjenaka, kata ustazah ini, kalau tidak berkahwin dengan ustaz dan kalau tidak kerana ingin melanjutkan pelajaran ke universiti, mungkin beliau menceburi bidang nyanyian, kerana beliau minat menyanyi.  Kerana itu bila, ada acara perjumpaan jemaah wanita di Masjid kami, beliau mempelupori kumpulan nasyid wanita.

Akhirnya, beliau menasihati nenek-nenek dan ibu-ibu agar mengawasi dan mengenali rakan sebaya cucu-cucu atau anak-anak mereka, mengambil tahu siapakah rakan sebaya mereka dan memastikan cucu atau anak mereka tidak terpengaruh dengan aktiviti tidak bermoral/negatif rakan sebaya mereka.