Friday, June 17, 2011

Mara Ke Muara


 Sekali sekala `outing' bersama keluarga tentunya seronok dan menambah erat ikatan kekeluargaan, terutama apabila ada sesuatu `occasion' yang hendak diraikan seperti ulang tahun kelahiran atau ulang tahun perkahwinan ahli keluarga dan sebagainya. Pada bulan April, 3 orang ahli keluarga kami menyambut ulang tahun kelahiran, manakala awal Mei seorang lagi diiringi dengan ulang tahun perkahwinan. Fikir punya fikir ke manakah hendak dibawa mereka makan-makan bersama keluarga, saya teringatkan suatu tempat makan yang pernah dibawa oleh seorang sahabat yang tinggal di Klang. Pengalaman betapa enaknya makan nasi lemak bersama dengan ikan bakar, udang, ketam dan sotong goreng tepung, ikan siakap 3 rasa dan air kelapa muda masih terasa tergiur dilidah.  Jadi pada kali ini untuk meraikan ahli keluarga itu, kami sekeluarga mara ke Muara, Pelabuhan Utara, Klang.  



Yam! yam! sedap sehingga menjilat jari
  
    
Yang tinggal hanya tulang

 
Restoran Muara yang sebahagiannya dibina di atas pelantar kayu menganjur ke laut. Suasana nyaman dengan riak-riak kocakan air di bawah pelantar disertai dengan tiupan angin barat laut dari Selat Melaka, mencipta aura romantik bagi pasangan yang bercinta. Ketika air pasang dan laut pula berombak, maka akan terasa percikan air laut ke pelantar, suatu pengalaman baru bagi cucu-cucu kami yang masih belajar meneroka alam ini. Pada waktu menjelang senja dapat dilihat perubahan fenomena alam, langit menjadi kemerah-merahan, matahari mulai menurun ke kaki langit dihujung lautan sejauh mata memandang. Apabila suasana sudah semakin gelap, matahari masuk ke tempat pembaringannya, azan pun berkumandang menandakan waktu maghrib, siang berganti malam. Itulah tanda kebesaran ciptaan Allah yang perlu kita hayati dan pada masa ynag sama mendidik kanak-kanak untuk memahaminya.



Menikmati keindahan suasana senja di Muara

Pada ketika tertentu kita dapat melihat kapal-kapal yang sedang belayar masuk atau keluar dari Pelabuhan Utara. Kanak-kanak begitu teruja melihat kapal-kapal itu, sambil memanggil-manggil dan melambai-lambaikan. Tersimpan dihati satu hasrat pada suatu ketika nanti akan menaikki kapal pelancungan tersebut(Star Cruises) meredah lautan, mengmbara mencari pengalaman baru.



Star Cruises sedang belayar menuju destinasi



Teruja
Kemuncak acara makan-makan adalah meraikan ahli keluarga yang menyambut ulang tahun kelahiran.  Seorang dilahirkan pada bulan Mac, 4 orang pada bulan April dan seorang lagi pada awal Mei.



Yang diraikan

Anak-anak dan menantu semuanya bersepakat menghadiahkan netbook untuk mama.  Kata mereka supaya senang mengemaskinikan blog dan berinteraksi dengan mereka melalui facebook.  Alhamdulillah, terima kasih kepada mereka semua, termasuk suami yang berbelanja besar untuk acara makan-makan ni.  Semoga Allah memberkati kehidupan kami sekeluarga.


Hi! Hi! Birthday present untuk Mama yang dilahirkan pada 4 April  

Gambar-gambar kenangan keluarga



Mama with all the girls

Mama with all the boys
     






















No comments:

Post a Comment